ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,88. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.06.2012 8:15:25

Zákon o rozšíření pravomocí NKÚ opět odsunut!

Zákon o rozšíření pravomocí NKÚ opět odsunut!

Je ostudou, že takto důležitá ústavní změna jako je rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, která má významný dopad na veřejné peníze a zásadně se tak dotýká každého občana této Republiky, je odkládána a „zaparkována“ ve Sněmovně téměř rok.

 Je ostudou, že takto důležitá ústavní změna jako je rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, která má významný dopad na veřejné peníze a zásadně se tak dotýká každého občana této Republiky, je odkládána ze schůze na schůzi a „zaparkována“ ve Sněmovně více jak jeden rok.

"Fakt, že tento zákon byl zařazen již na 4 schůzích a koalice opět, tedy již po páté, vyřadila tento bod z programu, vyvolává přinejmenším pochybnosti a zároveň podezření. Nabízí se tak logicky otázka čí je zájem, aby nebyl prohlasován tak významný zákon, který by umožnil kontrolovat firmy ovládané státem a samosprávami," komentuje situaci předsedkyně Poslaneckého klubu VV, Kateřina Klasnová.

Je třeba si uvědomit, že prostřednictvím obcí a územně správních celků proteče více jak 75% všech veřejných financí a po rozšíření pravomocí tohoto úřadu by kontrole nově podléhaly i společnosti, které hospodaří s majetkem čítajícím třetinu státního rozpočtu naší země!!!

"Nejvyšší kontrolní úřad je perspektivně velmi účinným kontrolním nástrojem v boji proti korupci. Vždyť kontrole by podléhaly všechny veřejné instituce – například ČEZ, České dráhy, Lesy České republiky, Dopravní podnik a mnohé další významné instituce se zásadními rozpočty, obrovským majetkem a přímým dopadem na domácí ekonomiku a investice. Českých lesů se týkala i moje interpelace na premiéra Nečase, kde jsem věcně vypisovala naprosto alarmující finanční bonviánství a nebojím se říct zhýralé nakládání s veřejnými prostředky. Díky patří právě NKÚ, které kontrolu v tomto státním podniku provedlo a došlo k děsivým závěrům, jak dochází k neřízenému mrhání prostředky daňových poplatníků. A fascinuje mě, že vláda mlčí! A nekoná!" dodává Klasnová.
 

Předseda strany Věci veřejné Radek John k tomu uvádí: "Tento zákon, byť malý rozsahem bude mít významný dopad na celou zemi a tuzemské hospodaření s veřejnými penězi. Touto ústavní změnou by konečně mohl Nejvyšší kontrolní úřad začít zkoumat hospodaření s majetkem obcí, krajů i vybraných právnických osob. Současná působnost Nejvyššího kontrolního úřadu je bohužel naším základním zákonem omezena pouze na kontrolu hospodaření se státním majetkem a na stav plnění státního rozpočtu, což je ve srovnání s obdobnými institucemi ve státech Evropské unie naprosto raritní a nepochopitelné. Náš svého druhu ráj kontrolní benevolence a velkorysosti je obklopen státy s mnohem širšími a přísnějšími kontrolními pravomocemi. V některých ohledech jdou zahraniční kontrolní možnosti i dál než aktuálně projednávaný návrh."

Přijetí novely by rovněž přinselo lepší prevenci proti korupci v oblasti využívání prostředků přicházejících z EU, za jejichž využívání je Česká republika dlouhodobě kritizována.
Nová norma umožní kontrolu nakládání se zdroji z fondů EU. Tím se výrazně zvýší efektivita využívání těchto investic a tím pádem bude přínosem pro běžného občana a nikoliv pro ty, kteří s těmito financemi nakládají. Sníží se zadlužování krajů kvůli nesmyslným a neefektivním investicím, které pro svou nulovou efektivitu byly unií zamítnuty a platba této investice tak zůstala na krajských rozpočtech.

"Příkladem může být i kauza Davida Ratha. Pokud by NKÚ měl rozšířené pravomoci na kontrolu obcí a územně právních celků k podobným případům by nedocházelo a veřejné finance by nemohly být zneužívány." dodává John.

Námitka, že počet kontrolovaných subjektů (vždyť jen obcí je 6 500) se i bez veřejných institucí rozšiřuje na poměrně velké množství není opodstatněná. Nezapomínejme, že rozpočty obcí a krajů proteče přes polovinu veřejného rozpočtu. Proto je rozšírení  pravomocí a možnost kontroly, ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu, třeba chápat jako velmi účinný a perspektivní kontrolní nástroj v boji proti klientelismu a korupci.

"Za zcela bezpředmětný považuji argument odpůrců posílení kontrolních možností, že by nově měly hrozit arbitráže, pokud by došlo k těmto ústavním změnám. Tuto lacinou linku odmítám, vždyť, ve všech okolních zemích mohou tamější kontrolní úřady kontrolovat státní firmy. Tak proč ne u nás? A proč právě u nás by kontroly měly mít mezinárodní soudní dohru? Odmítám, abychom zůstali skanzenem blahovolnosti v kontrole nakládání s veřejnými prostředky. Což doposud některým cíleně vyhovovalo. A věřím, že tímto hlasováním se situace zásadně mění," uzavírá Radek John.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama