já chci jenom zdůraznit ještě další pozitivní dopady toho návrhu, protože on se samozřejmě kromě všech motoristů, kteří jezdí i bez toho, aniž by podnikali, využívají dieselová vozidla k cestám do práce, k cestám za svými nejbližšími, dotkne se to samozřejmě podnikatelů, dotkne se to dopravců, ale dotkne se to také veřejné dopravy, protože ta je z velké části závislá také na naftě, a v tomto směru je to další z konkrétní pomoci právě i pro veřejnou dopravu. A chci zdůraznit i tento konkrétní pozitivní dopad.
Víme, jak se vyvíjejí ceny pohonných hmot, přes to, že ropa na světových trzích klesla, klesá i benzín ruku v ruce, ale s ohledem na zvýšenou poptávku po naftě, tak ten pokles nafty se zastavil. Navíc je možné očekávat, že i v průběhu následujících měsíců bude vývoj cen nafty obtížněji předvídatelný, a tohle je konkrétní pomoc, která dopadne zejména na ty, kteří jsou zdaleka nejcitlivější z hlediska té zmíněné konkurence.
Já bych chtěl zdůraznit, že v celém tom objemu zhruba 35 tisíc dopravců je 80 % těch nejmenších, kteří operují jedním až pěti vozidly, a samozřejmě pro ně je každá koruna ceny nafty významným argumentem a bohužel významným závažím na těch konkurenčních miskách vah, zejména v souboji s polskými, maďarskými a také třeba rumunskými, bulharskými a tureckými dopravci. Pro ně je opravdu tato pomoc významná, a to rozhodování o tom, zda prodloužíme snížení té spotřební daně, bude v tomto případě rozhodovat také o tom, jestli přežijí další období, jestli zkrátka dokážou konkurovat těm svým kolegům v nejbližších zemích.
Zároveň chci zdůraznit, že ta snížená hodnota o korunu padesát se do nákladů na jeden kilometr může promítat v řádu 35 až 45 haléřů, a i z konkrétní odezvy řady těch menších dopravců víme, že tohle opravdu může rozhodovat o tom, jestli se na trhu udrží, jestli budou schopni dále operovat.
Zdůrazňuji, že je to zároveň hodnota, která je limitní, my už příliš s ohledem na evropskou regulaci jít nemůžeme a dostaneme se právě díky udržení té snížené sazby vlastně do stejné situace, do stejné podoby, jakou mají právě dopravci ve všech těch okolních státech. Již jsem zmiňoval Polsko, Slovensko a tak dále.
Věřím, že ty argumenty jsou opravdu velmi pádné a přesvědčivé pro všechny, kteří budou následně rozhodovat o tom, zda udržíme sníženou sazbu pro ty následující měsíce, kdy je zřejmé, že dál bude v oblasti cen paliv panovat velmi nestabilní situace. Je to konkrétní pomoc, která v tuto chvíli opravdu je namístě a přestože znamená výdaje, respektive snížený příjem státního rozpočtu, tak ale ty celkové dopady neúčetní, to, co se za tím bude skrývat, tak má významný pozitivní přínos pro celou ekonomiku.
Děkuji mnohokrát za pozornost.