Takové je téma odborné konference, která dnes probíhá v Poslanecké sněmovně. Dali jsme dohromady politiky, dopravní experty z Česka, ale i z dalších evropských států i například zástupce výrobců automobilů, abychom se pobavili o tom, jak snížit nehodovost u začínajících řidičů a přispět tak ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
U nás se inspirujeme příklady dobré praxe ze zahraničí. Proto jsme do novely zákona o provozu na pozemních komunikací připravili 2 novinky.
Řidičský průkaz na zkoušku - Po vzoru Německa a Rakouska chceme i u nás zavést systém tzv. řidičáku na zkoušku. Pokud se začínající řidič ve zkušební době 2 let dopustí závažného protiprávního jednání, které je hodnoceno 6 body či vyústí v zákaz řízení, musí se kromě stávající sankce povinně zúčastnit vzdělávacích kurzů (skupinová přednáška s dopravním psychologem a praktická jízda se zpětnou vazbou od instruktora autoškoly). Řidiče tak z provozu automaticky nevyřazujeme, naopak se s nimi snažíme dále pracovat, aby řízení vozu psychologicky lépe zvládali.
Možnost začít řídit už v 17 letech pod dozorem zkušeného mentora - Možnost řídit vozidlo skupiny B od 17 let by byla možná jen pod dohledem zkušeného a bezúhonného řidiče, takzvaného mentora. Odezvy z mnoha evropských států, kde tento systém funguje, jsou takové, že toto opatření velmi významně přispívá právě k ohleduplnějšímu chování v silničním provozu, protože v přítomnosti zkušeného řidiče, často rodiče , začínající řidiči získávají první návyky.
Děkuji všem za dnešní konstruktivní debatu i zpětnou vazbu. I díky ní se nám podaří připravit taková opatření, která opravdu pomohou zlepšit situaci na našich silnicích.
Všechny podrobnosti o našich návrzích najdete na webu ZDE.