kvůli své zahraniční pracovní cestě jsem neměl příležitost vystoupit při prvním čtení návrhu státního rozpočtu na rok 2023, tak vlastně v kontextu pozměňovacích návrhů paní kolegyně Pokorné Jermanové řeknu pár vět, které s návrhem rozpočtu souvisejí.
Myslím si, že nelze jen tak jakoby mimochodem říct, pan ministr bude říkat, že máme rekordní rozpočet, protože odpověď je taková, že je to skutečně nejvyšší rozpočet, který Ministerstvo kultury mimo covidovou dobu mělo. A není to věc samozřejmá. Já jsem tento návrh předložil, vláda jej odsouhlasila, předložila do Sněmovny v době, která je mimořádně obtížná, kdy se státní rozpočet musí vypořádávat s kombinací zničujících vlivů Putinovy agrese vůči Ukrajině a energetické krize. A navzdory těmto obtížným vnějším okolnostem, paní poslankyně, prostřednictvím pana místopředsedy, udělala vláda přesně to, k čemu vy jste na závěr svého proslovu vyzývala, to znamená, seznala oblast kultury jako vysoce podpory hodnou a v řadě segmentů došlo k navýšení jednotlivých rozpočtových položek mého ministerstva, mé rozpočtové kapitoly právě ve prospěch kultury a jejího fungování v této obtížné době. Navýšily se všechny části ukazatele, o kterých vy jste hovořila, kulturní aktivity překročily 800 milionů korun, na 400 milionů korun se navýšil program podpory profesionálních divadel a symfonických orchestrů. Návrhem novely rozpočtu nebo novelou rozpočtu letošního roku i v návrhu rozpočtu na příští rok jsou posilovány výdaje příspěvkových organizací v době energetické tísně. Všechno to, o čem vy hovoříte, se v mém rozpočtu stalo a vláda toto vzala v potaz. Vedle toho jsme uskutečnili i další klíčové strukturální kroky. Obnovil se systém filmových pobídek včetně toho, že je tato suma napsána do rozpočtových výhledů. A získali jsme i některé finanční prostředky na investice.
Naprosto nesouhlasím s interpretací, která se někdy objevuje, že ty více než 2 miliardy na Národní plán obnovy jsou vlastně takové jako mandatorní výdaje, že stejně by to jinak být nemohlo. Paní poslankyně, kdybychom po nástupu na ministerstvo nezavedli krizové projektové řízení Národního plánu obnovy, tak by z něj kultura nevyčerpala nic. Nic. A my místo toho jsme zajistili systém, který vlastně umožní postupně čerpat 2 miliardy korun a které znamenají zásadní pomoc kulturnímu sektoru v segmentu infrastruktury a financování aktivit, které dosud vlastně nikdy z rozpočtu Ministerstva kultury v takové míře financovány být nemohly, ať už je to propojení kultury a školství, jednotlivé kulturní projekty v zahraničí nebo podpora byznysu v oblasti kreativních průmyslů. Takže to všechno je díky Národnímu plánu obnovy, což bude znamenat velmi důležitý impuls k dalšímu rozvoji kultury.
Chápu, že potřebujete jsouc členkou klíčové vlády s něčím vystoupit, něco tady říct, něco tady navrhnout. Ale je zapotřebí opravdu to jakoby zařazovat do nějakého konkrétního kontextu čísel.
A pak si dovolím říct ještě jednu věc. Když hovoříte o tom jednom procentu kultury, tak vy jste v minulém volebním období poslankyně nebyla, ale řada vašich kolegů vám určitě ráda připomene to, co tady zmiňoval bývalý premiér a bývalá ministryně financí, tedy tu bezprecedentní prosperitu, která se projevovala v obrovských příjmech státního rozpočtu před covidovou krizí 2020, kdy výdaje státu vzrostly v zásadě o 50 %, každopádně o stovky miliard korun. A musíme říct, že vláda vedená hnutím ANO a premiérem Andrejem Babišem neudělala nic pro to, aby se k tomu jednomu procentu výdaje státního rozpočtu na kulturu přiblížily. V době, kdy to bylo v uvozovkách bezbolestné a kdy v těch obřích nárůstech by se těch několik miliard korun pro sektor kultury opravdu ztratilo, byla-li by, paní poslankyně, vůle to udělat. A to za vlády hnutí ANO, sociální demokracie a KSČM se prostě nestalo. A my dnes navyšujeme výdaje do oblasti kultury v době, která je celkově ekonomicky naprosto obrácená a nepříznivá ve srovnání s tím, co zažila česká ekonomika za vlády Andreje Babiše.
Děkuju.