V diskusích o aktivním životním stylu i prevenci zdraví jsou stále častěji používány i ekonomické argumenty. Na ty by měla slyšet nejen odborná veřejnost, ale především vládní politici, kteří nesou odpovědnost za naši zemi. Bohužel v oblasti řešení zvyšujícího se výskytu obezity, kardiovaskulárních onemocnění, konzumace nezdravých potra vin a naopak snižující se pohybové aktivity obyvatelstva však ČR očividně zaspala a navíc to nevypadá, že by se hodlala v brzké době probudit. Přitom je třeba si uvědomit, že nízká a navíc stále se zmenšující úroveň pohybové aktivity je velkým problémem, který se, tedy pokud ho urychleně nezačneme řešit, vymstí celé společnosti. Příčiny problémů jsou popsány v celé řadě odborných studií a my se tak můžeme inspirovat i v zahraničí, kde je analyzovali a nyní je již efektivně řeší.
Studie britské vlády zjistila, že pohybová pasivita Britů způsobí ročně škody ve výši tří miliard liber v oblasti veřejného zdravotnictví. V tu chvíli se z toho stal veřejně politický problém a vláda vydala strategii na podporu pohybové aktivity. Ta intervenovala praktické lékaře po celé zemi, aby se zapojili do podpory pohybové aktivity. Pacient přišel do ordinace a jeho obvodní lékař zjistil, že má např. vysoký cholesterol nebo náběh na obezitu. V tu chvíli mu však nepředepisoval medikamenty, nýbrž ho poslal k pohybovému specialistovi. Ten na základě diagnózy stanovil pohybový program. Ten byl většinou naplánován na třináct týdnů. Už brzy se ukázala efektivita tohoto kroku, ze kterého samozřejmě nebyly příliš nadšené farmaceutické koncerny, ovšem pozitivní ekonomické i zdravotní výsledky daly této strategii jednoznačně za pravdu.
Další nízkonákladovou intervencí, která pro nás může být inspirací, jsou obrázky v lékárnách. U nás v nich na stěnách vidíte reklamy na různé tabletky a léky. Ve Velké Británii nebo ve Finsku jsou na posterech sportující rodiny. Nízkorozpočtovou intervencí je rovněž u metra a podchodů propagace chůze po schodech namísto používání eskalátorů. Na tu navazuje podpora aktivního transportu – tedy preference chodců a cyklistů především před individuální automobilovou dopravou. U nás se zatím bohužel chodci a hlavně cyklisté, kvůli naprosto nevyhovujícím podmínkám, musí za hustého silničního provozu spíše obávat o své zdraví. Také počet cyklostezek neroste dostatečným tempem na rozdíl od provizí při jejich často předražené výstavbě.
Čas nás tlačí a tak je nutné jednat. Je třeba jednoznačně deklarovat vládní závazek na podporu pohybové aktivity za využití podložených argumentů ekonomických přínosů této aktivity. Strategie by se měla zaměřit na pět základních oblastí – školy, rodiny, pracoviště, podporu pohybové aktivity od praktických lékařů a aktivní transport s nejvyšším akcentem na děti a mládež. Je třeba ji provázat s podporou zdravé výživy či prevence užívání návykových látek. V tomto ohledu je důležitá meziresortní spolupráce na úrovni ministerstev zdravotnictví, dopravy, školství, mládeže a tělovýchovy.