Dobrý den. Děkuji za slovo. Dobré odpoledne, kolegyně, kolegové, já přicházím dnes s návrhem na zařazení nového bodu a na jeho pevné zařazení. Ten bod se týká resortu dopravy a nazval jsem ho Nejistý rozpočet Ministerstva dopravy a ohrožení výstavby infrastruktury. Situace, přátelé, je a začíná být velmi vážná. Vskutku velmi vážná. Vysvětlím, o co jde. My od podzimních měsíců loňského roku, od momentu projednávání jak státního rozpočtu, tak rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, slyšíme hezká nová čísla o tom, jak v dopravě máme rekordní množství peněz, 159,9 miliardy korun. Je to rekordní částka. I já jsem ve svých veřejných vystoupeních konstatoval a uznával, že pokud ta částka bude ze strany vládní koalice dodržena, tak to je opravdu velké a dobré číslo, které navazuje na ten trend a na to tempo, které připravila a nastavila vláda předchozí za hnutí ANO. Ale ono to má jeden velký, velikánský háček, a ten háček má pod sebou, nebo nad sebou, jak to vezmete, číslo 30,7 miliardy korun. Třicet celých sedm miliardy, tedy prakticky pětinu, 20 % z té celkové alokace.
Ministerstvo financí i Ministerstvo dopravy od podzimních měsíců uvádí a vysvětluje, že tato částka 30,7 miliardy bude zajištěna - cituji - formou jiných finančních nástrojů, a to úvěru Evropské investiční banky a po připravované změně zákona také cestou dluhopisů financovaných, emitovaných Státním fondem dopravní infrastruktury.
Připomenu, že tady ten účetní trik kritizoval ve veřejných vystoupeních předseda Národní rozpočtové rady Mojmír Hampl, opět budu citovat pro záznam: Kdyby skutečné výdaje na dopravní infrastrukturu byly tak, jak si myslíme, správně součástí státního rozpočtu, tak by ten schodek byl o 30 miliard vyšší. Má jasno předseda Národní rozpočtové rady. A abych já to dokladoval na konkrétních číslech, u kterých mám problém a která prostě nejsou vyřešena a jsem přesvědčen, že je tady musíme prodiskutovat, tak jsou to konkrétní ukazatele státního rozpočtu a na něj navazujícího rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. V tom jednom dokumentu oficiálním, vládou i Sněmovnou schváleném dokumentu, kapitola 327 Ministerstvo dopravy, čteme na řádku Dotace pro Státní fond dopravní infrastruktury, já to zaokrouhlím, 92,3 miliardy korun. Tedy stát, každý z vás zná tu jednoduchou větu, má dáti-dal v účetnictví, tedy stát na jedné straně počítá s částkou 92,3 miliardy. Ale pozor, Státní fond na té příjmové stránce na svém příslušném řádku kalkuluje s částkou 123,3 miliardy, tedy přesně po zaokrouhlení těch 30,7 miliardy korun tady chybí.
Proč o tom navrhuji mluvit? Já nechci říct to slovo chci, proč navrhuji o tom mluvit a žádám, dovoluji si požádat Sněmovnu, aby tohle téma probrala jak s ministrem Martinem Kupkou, tak s ministrem Zbyňkem Stanjurou, je taková skutečnost, že ti největší investoři, tedy Správa železnic a Ředitelství silnic a dálnic, podle dostupných informací k dnešku dostali od ministerstva a od SFDI pokyn, rozpočtovat a řekněme naplánovat k útratě celou tuto částku, celých těch po odečtení nějakých menších výdajů skoro 150 miliard. U ŘSD je to 65,5 miliard, u Správy železnic 70,4.
Přátelé, pokud tahle částka nedopadne, pokud ji vláda nezajistí a nezíská, tak upozorňuji, že ŘSD by přišlo téměř o třetinu svého rozpočtu, je to 21,1 miliardy korun, Správa železnic by přišla o 9,5 miliardy korun v momentě, když ředitelé těchto organizací už mají naplánováno a mají pokyn, že mají ty finance použít. Přitom v tom vládním dokumentu bylo řečeno - struktura a parametry financování budou předloženy vládě ke schválení. Je také pravda, že Zbyněk Stanjura informoval o tom, že až bude znát podmínky té půjčky, že ji probere, že ji bude diskutovat jak na vládě, tak s námi, ale upozorňuji, máme téměř konec ledna, nikdo parametry té půjčky nezná a státní investoři už mají rozplánované závazky, smlouvy a rozjeté investice v tomto duchu. Takže já říkám a tvrdím, že je ohroženo financování dopravní infrastruktury.
Proto, paní předsedající, prosím a navrhuji zařazení tohoto nového bodu s názvem Nejistý rozpočet Ministerstva dopravy a ohrožení výstavby, a prosím, abychom ten bod zařadili zítra ve středu jako první bod v 9 hodin ráno. Věřím, že pokud páni ministři budou připraveni, tak ho můžeme mít za 20 minut vysvětlen a vyřešen. Děkuji za pozornost.