A Andrej Babiš je bohužel čelním politickým představitelem, který svobodu médií narušuje.
Věděli jste, že ovládá přibližně třetinu mediálního trhu? Vlastní například noviny Mladá fronta DNES, Lidové noviny, deník Metro, ale i takzvané ženské časopisy jako Chvilka pro tebe nebo Rytmus Života. K tomu ještě televizi Óčko nebo rádio Impuls. Všude tady pak může uplatňovat svůj vliv. Ten může být přímý, ale také nepřímý, třeba přes zadávání inzerce.
Andrej Babiš si také po vzoru maďarského autokrata Orbána vybírá, kterým médiím bude poskytovat vyjádření. Na nezávislá kritická nebo investigativní média, která rozkrývají jeho kauzy a nejdou mu na ruku, pak dlouhodobě útočí. Bohužel součástí jeho napadání jsou čím dál víc i média veřejné služby (například Česká televize). Ta jsou přitom důležitým pilířem demokracie a přispíváme na ně z poplatků, aby nebyla zavázaná soukromým zájmům, ale hájila zájem veřejný.
V poslední době se také ukázalo, že člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Daniel Köppl namísto hlídání médií dělal prezidentskou kampaň Andreji Babišovi. Že mohl pan Köppl porušit zákon, už konstatovala i RRTV. Takové jednání člena mediální rady je nepřijatelným střetem zájmů a ohrožením nestranného dohledu nad fungováním médií.
Proto je důležité zajímat se o to, kdo ovládá média, z kterých čerpáme informace. A také jít k volbám! Prezidentský úřad je totiž také jedním z center mediální moci. Díky významu své funkce má prezident téměř nepřetržitý přístup do médií, a tím pádem i velký vliv na veřejné mínění.
Pojďme svěřit tuto výsadu do správných rukou!