Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já jenom krátkou vsuvku než začnu, k panu předsedovi Michálkovi. Prosím, pane předsedo Michálku, prostřednictvím paní místopředsedkyně, nekaučujte nás tady a neříkejte nám, co máme dělat. My budeme mluvit a neumlčíte nás, my budeme mluvit o všech podstatných věcech, které trápí občany této země. A vy nám neříkejte, jestli můžeme nebo nemůžeme. Já si myslím, že kdybychom spolu komunikovali o těch věcech, tak se také můžeme posunout dál, ale to bohužel není vaší silnou stránkou, prostřednictvím paní místopředsedkyně.
Takže mi dovolte, abych navrhla nový bod dnešního jednacího dne. Budu mít tři body. První je s názvem Vláda nedodržuje své vlastní programové prohlášení. Myslím tedy to, na základě kterého získala důvěru této Poslanecké sněmovny. To, že si ho změnila v cár papíru a upravila po roce a čtvrt k obrazu svému, považujeme za podvod na voličích, za podvod na občanech, za podvod i vůči této Sněmovně, protože ta jí dávala důvěru na základě jiného programového prohlášení. Já o něm nebudu hovořit jako o celku, to bychom tu byli do večera.
Já jsem si vybrala jednu důležitou věc, kterou si vláda do svého programového prohlášení, na základě kterého získala důvěru této Sněmovny, dala a které v tichosti tento týden vyškrtla. Takže dovolte, abych svůj bod - vláda nedodržuje své vlastní programové prohlášení - odůvodnila následovně: zmatek nad zmatek. Tak by se dalo popsat počínání této vládní pětikoalice.
Minulý týden v důsledku zcela bezprecedentní situace, kdy se vládní koalice dle mého názoru protiústavním způsobem rozhodla připravit průměrného českého důchodce o tisíc korun měsíčně v průměru, čili asi o sedm tisíc korun v tomto roce, a to retroaktivně a současně ve stavu legislativní nouze, uniklo téměř pozornosti médií, nikde jsem to nečetla, nové programové prohlášení vlády. Je to po více než roce zcela originální způsob, jak donutit občany zapomenout na své původní předvolební ale i povolební sliby. Doporučuji všem zákonodárcům ale případně i novinářům, jestli si můžu dovolit takové doporučení mít, porovnat si nové a původní programové prohlášení vlády. My jsme to udělali, naše stínová vláda.
Za mimořádně inovativní přístup od pětikoalice pokládám přístup u priorit, ve kterých změnili jenom datum, dokdy bude příslušná priorita aplikována. A tak je nové programové prohlášení vlády plné reformulací, kdy je původní text do poloviny roku 2022 nahrazen novou prioritou do poloviny roku 2023 či s účinností od roku 2024, nahrazeno novou reformulovanou prioritou s účinností od roku 2025. Tedy dnes vzhledem k tomu, že máme za těch pár měsíců již představu o způsobu, jakým pětikoalice řídí tuto zemi, očekávám aktualizace programového prohlášení vlády každý rok s přepisováním roku. Pan ministr Stanjura přiznal totiž, že, cituji: Opravdu nebyl čas na změny a řídit tuto zemi. Protože měli hodně práce v období předsednictví. To, že by nám předsednictví cokoliv přineslo, například že by zákaz spalovacích motorů byl odložen, to se však také nedá říct. Očekávám tedy každý rok nějaké různé výmluvy, proč jednotlivé sliby nemohly být naplněny.
Čemu bych ale na tomto místě chtěla věnovat více času, jsou změny programového prohlášení vlády v oblasti veřejných financí, kde si dovolím upozornit, že by neměly zůstat bez povšimnutí. Za zcela zásadní pokládám - a teď prosím pozor, za zcela zásadní pokládám, že pětikoalice se nám snaží nenápadně propašovat euro. Přidání bodu ohledně vstupu do transmisního mechanismu ERM II, což je předstupeň přijetí eura. A existuje shoda, že v tomto transmisním přijetí mechanismu bychom měli být co nejkratší dobu před samotným přijetím eura, což je zcela zásadní a mělo by to okamžitě vyprovokovat výraznou celospolečenskou diskuzi. Já jsem vždycky jako ministryně financí přirovnávala vstup do ERM II k tomu, že vstoupíte do jakéhosi předpokoje pro euro, kde za vámi zamknou a není krok zpět. Takže pozor, vnímejme to. A já si myslím, že třeba ODS se vždycky vymezovala proti přijetí eura. Takže kde nastal ten posun? V udržení si míst a v udržení slepené vládní pětikoalice.
To, že se nám dále, další bod, jaksi v programovém prohlášení vlády ztratil bod o daňové brzdě, není také překvapivé. Opět tady musím připomenout, že to je ODS, na rozdíl od hnutí ANO, která historicky vždy zvyšovala daně. A tento recept hodlá české ekonomice navzdory předvolebním slibům ordinovat i nyní, a tím ještě více snížit spotřebu domácností. Vzpomínáte si? Ty billboardy, plakáty, hesla - zavedeme daňovou brzdu. V tichosti nám z programového prohlášení vlády zmizela. Zase bez povšimnutí médií. Naprosto.
Také se pouze jako předvolební slib ukázal příslib snížení sociálního pojištění o dva procentní body. Dlouhodobě jsem varovala i v době předvolebních debat i poté, že by to znamenalo fiskální zásah ve výši 35 miliard korun. Třicet pět miliard korun v systému, ze kterého se platí důchody. To se to slibovalo, to se to psalo do programového prohlášení vlády, teď se to v tichosti vymazává. Takže 35 miliard korun ročně, což vzhledem k předvedené neschopnosti ministra financí Zbyňka Stanjury představit jakékoliv úspory na provozu státu, nebyl jednoznačně od ODS férový slib. Je potřeba, a to jsem velmi zdvořilá.
Za nejvíce pikantní však považuji, že v původním programovém prohlášení vlády pětikoalice tvrdila, cituji: Úsporná opatření vlády budou sociálně citlivá, zejména s ohledem na priority v oblasti vzdělávání, zdravotnictví, sociální péče a - pozor, teď to podtrhnu dvakrát - s cílem udržet stávající valorizační mechanismus důchodů. Opakuji, s cílem udržet stávající valorizační mechanismus důchodů. Tak zkuste si sami tipnout, která část z programového prohlášení vlády, které jsem citovala teď, byla před chviličkou nebo tento týden vymazána. Ano, je to přesně ta část o valorizaci důchodů, v tichosti, bez povšimnutí médií, opět vymazána. Takže ostatně pětikoalice si z programového prohlášení spravila a udělala trhací kalendář. A zjevně dle jejich názoru papír snese všechno.
Minulý týden jsme se tedy dostali do zcela bizarní situace, kdy jsme my, tedy opozice, bojovali za dodržení programového prohlášení vlády. Totiž nové programové prohlášení vlády bylo schváleno vládou minulou středu, tedy ještě v první polovině týdne bylo platné původní znění. Tedy vy jste ohnuli při projednávání nejenom zákony České republiky, jednací řád, ústavu, ale také váš slib voličům, který jste formulovali při vytváření pětikoalice. A je zcela zřejmé, že vzhledem k faktu, že jste tento bod měli v původním programovém prohlášení vlády, když jste vytvářeli tento váš nefunkční pětislepenec, tak jste si museli být vědomi důležitosti a opodstatněnosti valorizačního mechanismu důchodů. Bohužel i od tohoto předvolebního slibu pětikoalice ustoupila, navíc ještě zcela opakuji, protiústavním způsobem. A to, že to bylo protiústavním způsobem, není názor jenom můj nebo mých kolegů, ale mnohých právníků, ale také to tvrdil vicepremiér Jurečka 22. ledna 2023 v České televizi pořadu Otázky Václava Moravce.
Takže na základě toho, co jsem zde všechno zdůraznila a řekla, chci načíst bod - vláda nedodržuje své vlastní programové prohlášení - a zařadit ho jako první bod dnešního jednacího dne.
Jako další bod chci navrhnout bod s názvem Snižování transparentnosti veřejných financí. A nyní mi dovolte, abych ho odůvodnila.
Po zkušenosti z minulého týdne, kdy ministr Stanjura, je to především jeho práce, připravil, ožebračil průměrného českého důchodce v průměru o tisíc korun měsíčně, čili v tomto roce v průměru o sedm tisíc korun, a to jenom proto, že zapomněl nebo prostě se vykašlal nebo to udělal schválně, vyberte si, započítat do státního rozpočtu mimořádnou valorizaci, a to přesto, že ho na to upozorňovalo vlastní Ministerstvo financí, které řídí, ve fiskálním výhledu z listopadu 2022, Národní rozpočtová rada v prosinci roku 2022, opakovaně já na tomto místě i v médiích, ostatní poslanci, ale toto rezonovalo i médii velice často. Po této zkušenosti, která důchodce může hodně bolet na jejich peněženkách, si dnes ale dovolím raději reagovat na včera zveřejněné stanovisko k vývoji hospodaření sektoru veřejných institucí a nastavení fiskální a rozpočtové politiky Národní rozpočtové rady, včera zveřejněné, čili naprosto aktuální. Věřím, že tato diskuse a projednání zabrání případným problémům, kterým by mohl být vystaven státní rozpočet v důsledku kreativního rozpočtování, protizákonného rozpočtování ministra financí Stanjury.
Takže vážený nepřítomný pane ministře, vážení kolegové prostřednictvím paní místopředsedkyně, stanovisko není moc veselé čtení, ostatně jako většina materiálů, které popisují, kam jste naši republiku za pár měsíců vaší vlády přivedli. České hospodářství vykazuje jenom po roce a půl vlády pětikoalice výrazné a v historickém kontextu zcela ojedinělé nerovnováhy, a to jak nerovnováhu vnitřní, tak vnější. Jednak, za prvé, máme i z celoevropské perspektivy mimořádná čísla inflace. Za druhé, nezaměstnanost, kterou naše vláda udržela na minimální úrovni po dobu pandemie, nyní roste, zatím sice mírně, ale roste. Za třetí, ekonomiku máme v tak zvané technické recesi. Za čtvrté, v roce 2022 bylo po devatenácti letech poprvé záporné saldo zboží a služeb. Za páté, spotřebitelský sentiment je hluboko pod svým dlouhodobým průměrem, podniky očekávají výrazný útlum tempa růstu. Za šesté a navíc tady máme zcela bezprecedentní rozpočtovou politiku současné pětikoalice, která může i dle slov Národní rozpočtové rady do budoucna významně negativně ovlivnit systémové nastavení veřejných financí.
Mluvím tady konkrétně o snaze přesunout část deficitu ze státního rozpočtu do státních fondů. Jde především o návrh na možnost emitovat dluhopisy Státním fondem dopravní infrastruktury. Toto kreativní účtování není samoúčelné, samozřejmě. Tento krok vládní koalice souvisí s tím, že letošní dotace ze státního rozpočtu nekryje všechny schválené výdajové položky tohoto fondu. Standardně máte vždy výdaje státních fondů a ty se rovnají příjmům. Tečka. Dnes tomu prostě tak není, příjmy se jaksi výdajům nerovnají. Důvod a motivace k tomuto opatření jsou zřejmé, opakovala jsem je tady již několikrát. Baťovský schodek státního rozpočtu na rok 2023 ministra financí Zbyňka Stanjury.
Teď budu citovat ze včerejšího stanoviska Národní rozpočtové rady. Cituji: "Jedná se o bezprecedentní opatření, které povede ke snížení transparentnosti veřejných financí, k nárůstu administrativních nákladů a s vysokou mírou pravděpodobnosti i k vyšším úrokovým nákladům z těchto půjček." Konec citace Národní rozpočtové rady. Ano, rozpočtování současné pětikoalice je tristní. Veřejné finance musejí být transparentní. A tady nemluvím jenom o tom, že čeští občané mají právo vědět, jaký schodek státního rozpočtu plánuje pětikoalice, ale také je to podstatné pro zahraniční instituce. A pokud tomu tak nebude, tak nám jednoduše sníží rating. Zahraniční instituce nebudou pracně vyhledávat, kam si ministr Stanjura ukryl schodek státního rozpočtu, jenom aby nemusel přiznat, že jeho předvolební sliby byly cár papíru. A samozřejmě toto kreativní účetnictví není zadarmo. Jednak navyšuje administrativní náklady a současně také s vysokou pravděpodobností navyšuje úrokové náklady, které ministrovi Stanjurovi dynamicky rostou. A navíc vytváří precedent pro ostatní subjekty k tomuto typu financování.
Protože bych byla nerada, kdybychom důsledky snižování transparentnosti veřejných financí, nárůstu administrativních nákladů a nárůstu úrokových nákladů v důsledku nezodpovědné rozpočtové politiky vládní koalice řešili tak, jak to mají v oblibě členové pětikoalice, v legislativní nouzi a protiústavně, proto navrhuji zařazení bodu Snižování transparentnosti veřejných financí jako bod číslo 2 dnešního jednacího dne.
A třetí bod, který navrhuji zařadit - a je to z toho důvodu, že námi navržená a iniciovaná mimořádná schůze k nedostatku léků pro občany České republiky byla přerušena, byla zařazena do tak nevhodného času v průběhu minulého týdne, že byla přerušena, že proto dnes připomenu tento problém, tento pořád aktuální problém, který teď překrylo bohužel to nešťastné snížení valorizace důchodů našim důchodcům, 2,8 milionům důchodců, a my toto téma samozřejmě nenecháme v klidu. Já se teď pokusím načíst bod. Pokud nebude zařazen ze strany pětikoalice, která tu má většinu, tak my máme sesbírané podpisy a budeme iniciovat znovu mimořádnou schůzi, kterou jsme už jednou iniciovali, ale byla přerušena na neurčito.
Takže já, paní místopředsedkyně, žádám o zařazení dalšího bodu s názvem Nedostatek léků pro občany České republiky v nemocnicích a lékárnách. Jak všichni dobře víme, české nemocnice a lékárny se již několik měsíců potýkají s nedostatkem či úplnou absencí antibiotik, léků pro chronicky nemocné pacienty, ale i úplně běžných léků na horečku včetně dětských sirupů. Bohužel uplynulé týdny potvrdily, že Ministerstvo zdravotnictví nekomunikuje, nejedná a není dostatečně aktivní, aby tento naléhavý a závažný, bohužel i životy ohrožující problém, koncepčně řešilo. To považujeme za naprostý skandál. A protože ministr zdravotnictví Vlastimil Válek nefunguje, svolali jsme nedávno do Poslanecké sněmovny zástupce klíčových profesních komor, oborových asociací, abychom mu pomohli nalézt řešení. Za to děkuji svým kolegům profesorce Adámkové, profesoru Špičákovi, doktoru a poslanci Kamalu Farhanovi a dalším. Účast vrcholných představitelů českého zdravotnictví jasně potvrdila, že nedostatek léků chápou jako velký problém, neboť to chápe jako velký problém úplně každý.
Přišli zástupci České lékařské komory, České lékárnické komory, České stomatologické komory, České asociace farmaceutických firem, Svazu zdravotních pojišťoven, ředitelé nemocnic, poslanci výboru pro zdravotnictví, ale také zástupci pacientů. O to více alarmující je, že tím, kdo nepřišel a dokonce za sebe nevyslal ani žádného zástupce, byl sám ministr zdravotnictví Vlastimil Válek. Tedy ten, který nese za tuto situaci hlavní zodpovědnost. Odborníci byli v šoku a během setkání se netajili tím, že takovou ignoranci ze strany ministra ještě nezažili. Nejen vůči opozici, ale i vůči těm, kteří pracují v první linii a kteří očekávají od svého ministra podporu nebo alespoň nějaký náznak strategie. Vážené dámy a pánové, za úplný vrchol považuji informaci, kterou umístil ministr zdravotnictví na svůj twitterový účet dne 7. února v 8.59 hodin. Cituji: "Včera jsem jednal s eurokomisařkou pro zdraví Stellou Kyriakides. Téma bylo jasné. Léčiva a jejich nedostatek v EU. Shodli jsme se, že problém musíme řešit i na EU úrovni. Už na přelomu roku jsme vyzvali švédské předsednictví, úřady HERA a EMA, k řešení. Na jednání Rady EU toto téma zdvihnu." Konec citace.
Opravdu? Opravdu, po skončení půlročního předsednictví České republiky v Radě EU se 7. února 2023 dozvídáme od ministra zdravotnictví, že téma nedostatku léků zvedne na jednání Rady EU, zatímco ostatní země EU dávno jednají. Ministr zdravotnictví České republiky avizuje, že téma hodlá v Evropě zvednout, zatímco jiné země už dávno brzdí vývoj, aby ochránily domácí dodávky.
Zatímco jiné země, například Řecko, rozšířilo seznam léků, jejichž další prodej do jiných zemí, známý jako paralelní obchod, je zakázán. Zatímco jiné země, například Rumunsko, již dočasně úplně zastavilo vývoz některých antibiotik a léků proti bolesti pro děti. Zatímco například Belgie přijala dekret, který úřadům umožňuje v případě krize zastavit vývoz léků.
Zatímco německá vláda zvažuje změnu zákona, aby flexibilně upravila požadavky na zadávání veřejných zakázek, které v současnosti nutí zdravotní pojišťovny nakupovat léky tam, kde jsou nejlevnější a soustředí dodávky do rukou několika cenově nejkonkurenceschopnějších výrobců. Tamní ministr zdravotnictví již oznámil, že spolková vláda nastaví takovou cenovou politiku léků, aby se distributorům vyplatilo stáhnout současné tenčící se zásoby z dalších zemí Evropy a raději je prodali v Německu.
V Německu také byla přijata legislativní výjimka, podle níž mohou být na německém trhu vydávána i léčiva v baleních popsaných v jiném jazyce než německém. Do německých lékáren se tak velmi rychle dostaly desetitisíce dávek léků a čípků v originálním balení v angličtině nebo třeba francouzštině. Potřebné informace v němčině jsou k dispozici na internetu po oskenování QR kódu na cizojazyčně popsaných lécích.
Zatímco Nizozemsko přijalo zákon, který prodejcům ukládá povinnost uchovávat zásoby na šest týdnů, aby překlenuli nedostatek. Podobná úprava a pravidla se připravují ve Švédsku. Nejen ve Francii tamní vláda napíná všechny síly k tomu, aby přesvědčila farmaceutické firmy k přesunu jejich výrobních kapacit.
Je evidentní, že v Evropě se rozhořel boj o to, která vláda pro své občany usmlouvá co největší dodávky, že jednotlivé země, které se potýkaly a potýkají s podobným problémem jako Česká republika, realizují funkční opatření, která tuto nepřijatelnou situaci řeší.
Já se ptám, jestli si Česká republika v této situaci opravdu může dovolit takto neakceschopného ministra zdravotnictví. Jaký je plán českého ministra zdravotnictví? Jaký je akční plán naší vlády k dlouhodobějšímu vyřešení nedostatku léků v našich lékárnách a nemocnicích? Žádný plán jsme neviděli. Naopak vidíme ministra zdravotnictví a premiéra, kteří před problémem strkají hlavu do písku, kteří tento problém zlehčují, protože mu buď nerozumí, nebo nechtějí rozumět, nebo obojí.
Každopádně platí, že ministr zdravotnictví selhal. Jeho nedávné sdělení, že téma otevře na Radě EU, považuji za výsměch. Nastoluji další řečnickou otázku. Nejedná se náhodou o ohrožení kritické infrastruktury státu? Považuji téma za tolik závažné, že navrhuji tento bod s názvem Nedostatek léků pro občany České republiky v nemocnicích a lékárnách zařadit dnes na pořad schůze jako bod číslo tři. Pokud to nebude schváleno, hnutí ANO má sebráno dostatek podpisů k iniciování mimořádné schůze na dané téma. Děkuji za pozornost.