Jízdné zdarma by bylo nejvýraznějším
prosociálním politickým opatřením vlády proti rostoucí chudobě, neboť jsou to
převážně lidé s nízkými příjmy, kdo se nejvíce spoléhá na hromadnou dopravu.
Jízdné zdarma by odstranilo množství dopravních nehod, snížilo by tak utrpení mnoha lidí a snížil by se tím tlak na zdravotní pojišťovny a pohotovostní služby. V roce 2004 bylo nahlášeno Policií ČR 196.481 dopravních nehod s těmito následky:
- 1.382 usmrcených osob
- 4.711 těžce zraněných osob
- 29.543 lehce zraněných osob
Podle odhadů dopravní policie na místě nehody byla způsobena hmotná škoda ve výši 9,687 miliard Kč. Většina nehod se týká právě osobních vozů (128 849 nehod).
Jízdné zdarma by
pomohlo snížit nemocnost dýchacích ústrojí, která ostře stoupá právě s rostoucí
hustotou silničního provozu.
Jízdné zdarma by
zvýšilo kupní sílu obrovského množství pracujících s nízkými příjmy, což
by celkově posílilo ekonomiku státu.
Jízdné zdarma by
zvýšilo efektivnost a produktivitu hospodářství, neboť obrovské sumy unikají
tím, že pracovní síla vázne v dopravních zácpách (pro příklad:
v Británii vyčíslili tyto ztráty na 15 mld. liber ročně).
Jízdné zdarma by
bylo významnou turistickou atrakcí, přinášející každoročně stamilióny korun do
státní ekonomiky od rostoucího počtu zahraničních návštěvníků.
Jízdné zdarma by
přineslo zvýšenou podporu ze světa, především od globálních ekologických hnutí,
a vytvořilo by tím tlak na další evropské vlády, aby přijaly podobnou politiku.
Jízdné zdarma by snížilo závislost státu na čerpání ropných rezerv, neboť 67%
celosvětové produkce ropy je použito právě na dopravu.