Mgr. Martin Kupka

  • ODS
  • ministr dopravy
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

03.05.2023 19:24:00

Transformace ŘSD z příspěvkové organizace na budoucí státní podnik

Transformace ŘSD z příspěvkové organizace na budoucí státní podnik

Projev na 63. schůzi Poslanecké sněmovny dne 3. května 2023 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích.

 Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh změny zákona o pozemních komunikacích má jeden zásadní cíl a to zajistit transformaci Ředitelství silnic a dálnic jako stávající příspěvkové organizace na budoucí státní podnik. Jde o proces, který se připravoval řadu let. Základní smysl té transformace spočívá především v tom, aby se podařilo vyjasnit vztah mezi státem a Ředitelstvím silnic a dálnic v té míře, že také bude jasné v každém konkrétním kroku, za co stát, Ředitelství silnic a dálnic, platí, jaký má být standard pravidelné údržby komunikací, silnic první třídy a dálnic, a to v době letní údržby i v domě zimní údržby. To je jeden ze základních klíčových cílů celé té transformace.

Zároveň umožní, aby Ředitelství silnic a dálnic dokázalo lépe konkurovat na trhu práce komerčním subjektům, projekčním kancelářím a podobně, protože stát nutně potřebuje pro výkon svých investičních aktivit na poli dopravní infrastruktury špičkové odborníky. Současná právní forma příspěvkové organizace v tomto smyslu má bohužel významné limity a v situaci, kdy nemáme dostatek techniků, kdy nemáme dostatek projektantů, tak se ocitáme často ve velmi svízelné situaci, jak si s tím nedostatkem kvalitních profesních inženýrů poradit. V tomto směru by zároveň měla tedy transformace přinést jednodušší podmínky pro získání nových lidí.

Další klíčová věc, která je spojená s tou transformací, je pochopitelně také to, co jsem zmiňoval na začátku, vyjasnění vztahů v rámci objednávání služby ze strany státu vůči Ředitelství silnic a dálnic. Nijak se tím ale nemá změnit to, jakým způsobem Ředitelství silnic a dálnic obstarává veřejné zakázky, jakým způsobem soutěží a zásadním způsobem se jistě ani nezmění počet těch věcí, které Ředitelství silnic a dálnic pořizuje formou outsourcingu. Nicméně v těch základních úkolech, v kontrole a v přípravě jednotlivých staveb potřebuje co nejlepší podmínky.

Zároveň se v rámci druhého čtení objevilo k tomuto návrhu zákona několik pozměňovacích návrhů. První dva se dotýkají podmínek kontroly a se všemi vyslovuje Ministerstvo dopravy souhlas. Třetí se týká výjimky z generálního inhibitoria podle exekučního řádu. Konečně čtvrtý se týká cenového zastropování nájemného z pozemků a staveb v případě, kdy jsou potřebné k výstavbě nebo správě dálnic a silnic první třídy, nebo jsou na nich tyto komunikace zřízeny. Konečně poslední pozměňovací návrh zefektivňuje proces odstraňování nelegálních reklamních zařízení.

Jsem přesvědčený o tom, že ten návrh zákona opravdu přináší do správy státních silnic a dálnic významný pozitivní posun, zajistí další fungování Ředitelství silnic a dálnic v právní formě, která je blízká správě železnic. I to sjednocení právní subjektivity v tomto směru je pozitivním krokem. Dovoluji si vás tedy požádat o podporu toho návrhu jako celku i o podporu jednotlivých pozměňovacích návrhů. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama