Zároveň umožní, aby Ředitelství silnic a dálnic dokázalo lépe konkurovat na trhu práce komerčním subjektům, projekčním kancelářím a podobně, protože stát nutně potřebuje pro výkon svých investičních aktivit na poli dopravní infrastruktury špičkové odborníky. Současná právní forma příspěvkové organizace v tomto smyslu má bohužel významné limity a v situaci, kdy nemáme dostatek techniků, kdy nemáme dostatek projektantů, tak se ocitáme často ve velmi svízelné situaci, jak si s tím nedostatkem kvalitních profesních inženýrů poradit. V tomto směru by zároveň měla tedy transformace přinést jednodušší podmínky pro získání nových lidí.
Další klíčová věc, která je spojená s tou transformací, je pochopitelně také to, co jsem zmiňoval na začátku, vyjasnění vztahů v rámci objednávání služby ze strany státu vůči Ředitelství silnic a dálnic. Nijak se tím ale nemá změnit to, jakým způsobem Ředitelství silnic a dálnic obstarává veřejné zakázky, jakým způsobem soutěží a zásadním způsobem se jistě ani nezmění počet těch věcí, které Ředitelství silnic a dálnic pořizuje formou outsourcingu. Nicméně v těch základních úkolech, v kontrole a v přípravě jednotlivých staveb potřebuje co nejlepší podmínky.
Zároveň se v rámci druhého čtení objevilo k tomuto návrhu zákona několik pozměňovacích návrhů. První dva se dotýkají podmínek kontroly a se všemi vyslovuje Ministerstvo dopravy souhlas. Třetí se týká výjimky z generálního inhibitoria podle exekučního řádu. Konečně čtvrtý se týká cenového zastropování nájemného z pozemků a staveb v případě, kdy jsou potřebné k výstavbě nebo správě dálnic a silnic první třídy, nebo jsou na nich tyto komunikace zřízeny. Konečně poslední pozměňovací návrh zefektivňuje proces odstraňování nelegálních reklamních zařízení.
Jsem přesvědčený o tom, že ten návrh zákona opravdu přináší do správy státních silnic a dálnic významný pozitivní posun, zajistí další fungování Ředitelství silnic a dálnic v právní formě, která je blízká správě železnic. I to sjednocení právní subjektivity v tomto směru je pozitivním krokem. Dovoluji si vás tedy požádat o podporu toho návrhu jako celku i o podporu jednotlivých pozměňovacích návrhů. Děkuji za pozornost.