„Setkání v Lipsku je skvělou příležitostí k jednání a prohloubení dopravních vztahů i se zeměmi, se kterými není Česká republika v tak úzkém kontaktu. Na jednom místě se totiž potkává celý dopravní svět. Doprava na celé planetě čelí podobným novým výzvám, které směřují především do oblasti jejího technologického rozvoje a snižování dopadů na životní prostředí. Jsem moc rád, že dnešní jednání otevřely dveře dalšímu prohlubování spolupráce mezi světovými regiony, protože doprava nás všechny spojuje,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
V rámci programu Mezinárodního dopravního fóra (ITF) se ministr zúčastnil kulatého stolu k tématu dopravní situace napadené Ukrajiny, které navazovalo na poslední jednání v polském Řešově. „Pomoc českých firem Ukrajině je viditelná i v oblasti dopravy. Pomáhají teď například s obnovou válkou poničené infrastruktury. Autobusy z řady českých měst dnes na Ukrajině pomáhají s dopravou dětí do škol a na místě zničených mostů jsou česká mostní provizoria. Ve středně a dlouhodobém horizontu bude tématem obnova a budování železniční infrastruktury, kdy by hlavní tratě vedoucí z Evropské unie na Ukrajinu měly být na klasickém evropském rozchodu kolejí. Půjde tak prakticky o úplně nové stavby, na kterých by se naše české firmy mohly podílet,“ uvádí ministr Kupka.
Kromě společných jednání se ministr Kupka také sešel se svým jihokorejským protějškem, ministrem půdního fondu, infrastruktury a dopravy Won Hee-ryongem. Navázali tak na poslední jednání, které se uskutečnilo během březnové návštěvy ministra dopravy v Jižní Koreji. Hlavním tématem jednání byla spolupráce při přípravě vysokorychlostní železnice. „V pondělí 22. května se poprvé sešla česko-korejské pracovní skupina pro vysokorychlostní tratě. Pro nás je velmi cenná možnost výměny informací z projektování a provozu VRT. Jižní Korea patří mezi světové lídry v této oblasti, pracujeme tedy s těmi nejúspěšnějšími,“ ocenil výměnu zkušeností Kupka.
Důležitým tématem neformálních rozhovorů s evropskými partnery bylo vyjednávání o změnách v návrhu emisní normy EURO 7. O ní mluvil ministr Kupka i s generálním ředitelem automobilky Renault a aktuálním prezidentem Evropské asociace výrobců automobilů Lucou de Meo. Evropské automobilky patří mezi odpůrce současné podoby návrhu emisní normy, která může odčerpat potřebné prostředky k přechodu na bezemisní mobilitu.
„Byli jsme to my, kdo jako první už vloni jasně popsal, v čem je norma Euro 7 vadná. Od té doby jsme se snažili získat další státy pro podporu našeho postoje, a to se nám podařilo. V tuto chvíli máme silnou koalici osmi států, které jsou pro rozumnější podobu EURA 7. Mé jednání s Lucou de Meo mi pak znovu potvrdilo, že naše výhrady sdílí i zástupci evropského automobilového trhu,“ řekl Kupka.
Na závěr svého pobytu v Lipsku se ministr Kupka ještě sešel se zástupci francouzské skupiny RATP (Régie autonome des transports parisiens), která zajišťuje většinu veřejné dopravy v okolí Paříže, včetně pařížského metra. Středobodem debaty byly zkušenosti s automatizací metra v Paříži, která začala již v 80. letech. Aktuálně probíhají dokončovací práce na spuštění plně automatické linky metra 4, což může představovat dobrou inspiraci pro přípravu provozu pražské linky metra D, která by měla být také automatická.