Mgr. Martin Kupka

  • ODS
  • ministr dopravy
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

02.08.2023 14:07:00

Máme v plánu zvýšit mýto o poplatek, který bude odrážet objem emisí

Máme v plánu zvýšit mýto o poplatek, který bude odrážet objem emisí

Projev na 15. schůzi Senátu 2. srpna 2023 k zákonu o silničním provozu

Dovolím si jenom několik stručných poznámek, nebudu komentovat všechny detaily toho vystoupení, protože zacházely často do opravdu technické oblasti, jenom bych chtěl jasně deklarovat, že už v současné době v České republice trestáme jak přetížení nápravy jízdní jako celku, tak také přetížení jednotlivých os, jednotlivých náprav. To je důležitá věc a platí, že opravdu to přetížení té nápravy má větší vliv na stav té vozovky než celé té soupravy, jako celku. Zároveň chci jasně povědět, že nejsem spokojený s tím, jak Česká republika dlouhodobě byla s to dohlížet na respektování právě zákona, který řeší přetěžování kamionů. Nutno ale říct, že ten zákon není zákon 361, o silničním provozu, ale je to zákon o pozemních komunikacích č. 13/1997, podle kterého i to přetížení je postihováno. Úpravy tedy mají směřovat především do tohoto zákona.

Chci vám ale představit, co jsme nachystali, co už v tuto chvíli je v legislativním procesu a co míří k tomu, že na prvním místě bude Česká republika schopná vymáhat větší respekt vůči stávajícím pravidlům. To je klíč k tomu, jak se posunout. Mimochodem Evropská unie v tuto chvíli velmi intenzivně diskutuje o tom, jak zvýšit tu celkovou zátěž, respektive ten limit zatížení, protože je trend obecný, aby se po dálnicích mohly pochybovat i soupravy delší, které budou s to převést se stejným objemem emisí CO2 větší objem nákladu. Je to úplně přirozené. Protože se ta debata vede. To, k čemu my máme směřovat a k čemu směřujeme, je opravdu důraznější a efektivnější postih těch, kteří zákon porušují.

Tedy co je nachystáno? V rámci daňového balíčku upravujeme jednu konkrétní věc, a to je řádově vyšší příjem pro obce s rozšířenou působností za administrativu přestupků v této oblasti z současných 15 % z výtěžku pokut na 30 %. To jsme jasně prověřili, analyzovali jako jednu z nejvážnějších překážek, protože tohle je potřeba opravdu zásadním způsobem navýšit, aby jednotlivá města mohla v tomto směru postupovat efektivně. To, co je druhý krok, a to je úkol státu, zajistit jak vysokorychlostní váhy ve větším rozsahu – deklaruji, že do konce příštího roku bude na české dálniční síti v provozu 13 vysokorychlostních vah. A dáváme dohromady také konkrétní projekty doplnění těch statistických, velmi přesných vah, kdy ten kamion se už váží bez pohybu ve statické poloze. A kde samozřejmě je možné kombinovat jak tedy okamžitý postih, tak pochopitelně v případě, že půjde o postih právnické osoby, tak zahájit správní řízení.

Odpovím ještě na dvě související záležitosti, a to jednak mýto – máme v plánu od 1. března zvýšit mýto o nový poplatek, který bude odrážet objem emisí CO2, který kamiony vypouštějí. Je to společné řešení pro celou Evropu a v případě České republiky míříme k 15 % navýšení, tedy nebude to tak, že by jenom řidiči osobních vozidel nešli tu finanční zátěž, ale budou se na ní významným způsobem logicky podílet proporčně právě i nákladní vozidla. A otázka předjíždění kamionů, to je věc, která víří i v odborné veřejnosti. Postupujeme způsobem, který v tomto směru má podporu odborné veřejnosti, nechceme jít cestou plošného obrázku, který by přivodil celou řadu velmi nebezpečných situací v okamžiku, kdy by na celém území České republiky se pohyboval pomalý, souvislý vláček kamionů s velkými riziky nehod, komplikací při zařazování do toho pomalejšího pruhu pro pomalu jedoucí osobní vozidla.

Ale v spolupráci s Policií ČR rozšíříme ten současný počet úseků zákazů předjíždění kamionů na dálniční síti z 22 na 55 o dalších 33 nových úseků. Zároveň platí, jenom pro vaši informaci, že v okamžiku, kdy na dálnici jsou v jednom směru 3 jízdní pruhy tak kamiony nemohou předjíždět v tom nejrychlejším jízdním pruhu takže by tam měli zachovat průjezd právě pro nejrychlejší vozidla. Poslední poznámka: platí obecně, že nejde jenom o legislativní úpravy. Jde o to, jakým způsobem je schopná Česká republika ta pravidla vymáhat, jak je schopná je vymáhat. To je směr, kterým se zaměřujeme, sledujeme vývoj ve světě. A jsem přesvědčený o tom, že v okamžiku, kdy se podaří naplnit to, co jsem představil, výrazně zlepšit efektivitu té kontroly a postihu, tak se z České republiky stane i v tomto směru standardně fungující prostor, kde ti, kteří předpisy nedodržují, tak je bude následovat, bude je pronásledovat patřičná sankce. A situace se v krátkém čase výrazně zlepší.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama