Na učitele zase čeká výuka ve třídě plné žáků, z nichž každý by si zasloužil individuální přístup. Jak ho zajistit, to už je věc složitější. Díky zpackané inkluzi jsou v třídních kolektivech děti s různým zdravotním postižením, se specifickými poruchami učení či chování, děti cizinců, z nichž mnohé neumí slovo česky, dále žáci nadaní, ale i ti, kteří zaostávají. A teď si, milí učitelé, poraďte.
Do toho řada dalších problémů. Pravicová vláda Petra Fialy se zaklíná prioritou vzdělávání a přitom ministerstvo financí navrhovalo snížit rozpočet rezortu školství oproti letošku o 29 miliard korun. Je pravda, že po jednáních nakonec poslalo do vlády návrh na snížení rozpočtu MŠMT o „pouhých“ 11,6 miliardy. Ministr Mikuláš Bek (STAN) jásá, podle mě jsou navržené škrty pěkná ostuda vlády a velký průšvih pro školství.
Ještě v červnu ministr školství Mikuláš Bek prohlašoval, že pro svůj rezort potřebuje navíc 50 miliard (z toho skoro polovinu na platy), teď má jít méně peněz i na ně. Přitom schválená novela zákona o pedagogických pracovnících stanovuje, že učitelé mají brát 130 procent průměrné mzdy v ČR. Na školách se navyšují počty žáků, je potřeba víc kantorů a dalších pedagogických i nepedagogických pracovníků, ale jejich počet se má snížit o sedm procent.
Vládní prioritou dávno není vzdělávání, ta zářila jen na papíře vládního prohlášení, ale podpora válčení. Právě na ministerstvo obrany, respektive války, má jít nejvíc peněz, o téměř 40 miliard. Na frak dostane i věda a výzkum, zde je rozpočet krácen o 238 milionů.
K tomu nápady, z nichž jde normálně uvažujícímu člověku hlava kolem. Návrh vyhlášky, upravující hygienické normy v mateřských, základních a středních školách, která zhoršuje bezpečnost a sociální a hygienické standardy. Vypouští například požadavek na oplocení mateřských škol/pozemků, ve třídách už nebude muset být umyvadlo, mají být zavedeny společné toalety, lesní mateřské školy nebudou mít povinnost mít lékárničku. No pane jo!
Obavy vzbuzuje také revize rámcových vzdělávacích programů či úvahy o zrušení deváté třídy a zavedení povinných dvou letech na střední škole. První dva roky by bylo všeobecné vzdělání, a poté by se studenti rozhodli, jaké odbornosti se budou věnovat následující dva roky. Jakou hloubku bude takové zkrácené odborné studium včetně případné praxe mít, je asi každému jasné.
KSČM odmítá neodborné zásahy a krácení financí na školství, vědu a výzkum. Odrazí se to na kvalitě vzdělávání a konkurenceschopnosti naší země.