„Už více jak sedm let prokazujeme, že investice do dopravní infrastruktury musí být jednou z hlavních priorit vedení Královéhradeckého kraje. Daří se nám držet tempo investic v průměrném objemu přesahující jednu miliardu korun ročně. Velice mě těší, že i letošní stavební sezonu můžeme uzavřít ve stejném trendu, kdy se pro letošek dokončilo 92 dopravních staveb ve veškerých kapitolách,“ řekl hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček.
Nejvíce investičních staveb se letos uskutečnilo na Jičínsku, kde se dokončilo 25 staveb. Následovalo Trutnovsko s 22 projekty a Hradecko se 17 stavbami. Na Náchodsku stavbaři uskutečnili 16 a na Rychnovsku 12 projektů.
„Nejvíce prostředků se letos proinvestovalo ze Státního fondu dopravní infrastruktury, kde se vyčerpalo přes 409 milionů korun. Následuje krajský Fond rozvoje a reprodukce s 341 miliony korun. Dalších 320 milionů se proinvestovalo u souvislých asfaltových oprav. Přes 282 milionů korun se prostavělo v Integrovaném regionálním operačním programu. Kapitola rozvoje průmyslové zóny Solnice-Kvasiny v letošním roce využila téměř 93 milionů korun,“ uvedl krajský radní pro dopravu a majetek Václav Řehoř.
Z Fondu rozvoje a reprodukce Královéhradeckého kraje a Státního fondu dopravní infrastruktury se letos dokončilo 60 projektů za téměř 750 milionů korun. Stavební práce proběhly například u rekonstrukce silnice III/28526 Jizbice–Lipí–Náchod, rekonstrukce průtahu komunikace III/29913 v Lochenicích či rekonstrukce silnice III/29840 v Opočně. Stavbaři pracovali také například na druhé etapě rekonstrukce komunikace III/29827 z Krňovic přes Běleč do Svinar. Provedením archeologického průzkumu a přípravných prací pak odstartovala rozsáhlá výstavba přeložky silnice II/303 z Bělovsi do Velkého Poříčí.
Integrovaný regionální operační program letos zajistil realizaci čtyř staveb za více jak 282 milionů korun. Rekonstruoval se například úsek silnice z Debrného na Nové Zámky za 144,5 milionu korun, silnice II/325 v Dolní Brusnici za téměř 57 milionů korun nebo dva úseky na silnici II/299 v Libřicích a Libranticích s celkovými náklady za více jak 80 milionů korun.
U dopravní infrastruktury v rámci projektu Rozšíření průmyslové zóny Solnice-Kvasiny se letos pokračovalo s výstavbou druhé etapy opočenského obchvatu. Stavbaři letos začali s výstavbou komunikací a mostů v rámci technické a dopravní infrastruktury pro průmyslovou zónu Solnice-jih, která potrvá do roku 2025. Na těchto akcích se letos prostavělo téměř 24 milionů korun z prostředků SFDI a Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky.
Královéhradecký kraj využil také přes 19 milionů na rekonstrukci komunikací novými technologiemi. Ty spočívají v použití nových asfaltových směsí s plastovým pojivem. Kraj tímto způsobem opravil komunikaci v Buzulucké a Pouchovské ulici v Hradci Králové.
Důležitou součástí rozvoje krajské dopravní infrastruktury jsou také rekonstrukce mostů. V letošním roce se podařilo dokončit deset projektů. Například v Temném Dole probíhaly dokončovací práce na třech mostech. Nový most je také na zrekonstruované komunikaci na trase Zákoutí–Šerlich. V celkovém výčtu investic nechyběly například rekonstrukce mostů Pamětník či Radíkovice na Hradecku.
Královéhradecký kraj má ve střednědobém plánu na modernizaci krajské silniční sítě dalších 230 projektů v celkové hodnotě přesahující osm miliard korun.
„Plán na rok 2024 finalizujeme a představíme jej v příštích měsících. V pracovním návrhu počítáme se zhruba šedesáti akcemi o délce okolo 104 kilometrů, přičemž předpokládaná částka za stavební práce, souvislé asfaltové opravy a aplikaci mikrokoberců by se měla pohybovat okolo dvou miliard korun,“ poznamenal hejtman Martin Červíček.