Hlavním tématem novelizace všech tří zákonů o územních samosprávných celcích je zavedení automatického mechanismu valorizace odměn členů zastupitelstev. Tato změna reaguje zaprvé na dlouhodobé požadavky zástupců územních samosprávných celků, kteří logicky poukazují na to, že valorizace určovaná shora není něco, co by bylo úplně efektivní. Ten automat jako takový je dlouhodobým přáním. Zároveň ale plně odpovídá závěrům Ústavního soudu, který v květnu tohoto roku na návrh skupiny senátorů stávající právní úpravu stanovení výše odměny zastupitelů zrušil.
Nově bude výše odměny konkrétního zastupitele stanovena jako součin základny, což je průměrná hrubá měsíční nominální mzda za první pololetí předchozího roku, vypočtená Českým statistickým úřadem, a koeficientu podle velikosti daného územního samosprávného celku. Například u obcí se navrhuje zachovat stávajících 11 velikostních kategorií a logicky typu funkce, starosta, člen rady, řadových zastupitel atd. Tím bude zajištěno automatické přizpůsobení výše odměn, pohybu výše mezd v národním hospodářství.
Stejně jako dosud bude konkrétní výše odměna ze zákona vyplývat uvolněným zastupitelům, zatímco v případě těch neuvolněných zákon stanoví pouze horní hranici a konkrétní výši stejně jako doposud jim určí zastupitelstvo obce. Vzhledem k tomu, že Ústavní soud stávající právní úpravu zrušil, s účinností ke konci letošního roku, je třeba do té doby přijmout nové řešení, proto je navrženo nabytí účinnosti daného zákona, dané novely k 1. lednu 2024.
V zákoně o obcích je navrhováno rovněž zavedení institutu společenství obcí. Půjde o platformu bližší spolupráce mezi obcemi na úseku samostatné i přenesené působnosti. Společenství obcí bude speciálním druhem dobrovolného svazku obcí, v zájmu efektivnějšího výkonu správních činností bude společenství umožňovat členským obcím sdílet i personální kapacity.
Dále předkládaná novela obsahuje nastavení zákonných pravidel distančního jednání orgánů územních samosprávných celků, vč. potřebných garancí zachování veřejnosti takových jednání. Rozhodnutí o uplatnění distančního jednání bude na zastupitelstvu, resp. radě daného územního samosprávného celku.
Změny reagují na poznatky z praxe vč. úprav reagujících na zkušenosti s fungováním územních samospráv v době nouzového stavu, např. zvýšení limitů vymezujících právní jednání, o nichž je rozhodování vyhrazeno zastupitelstvu obecně na pětinásobek, tedy například u obcí s 20 na 100 tisíc korun, posílení pravomocí starosty při řešení mimořádných situací, vhodnější nastavení pravidel přenášení výkonu přenesené působnosti či např. úprava výkonu kontroly a dozoru. Změnu zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, která umožňuje dobrovolným svazkům obcí zakládat příspěvkové organizace nejen v oblasti školství, jako je tomu doposud, dále také organizační složky a akciové společnosti i společnosti s ručením omezeným, to je rovněž obsahem této novely.
Návrh zákona projednaly ÚPV, který doporučil Senátu schválit návrh zákona ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou a VUZP, jenž navrhl nápravu určité disproporce týkající se koeficientů určujících výši odměn. Tato disproporce vznikla schválením jen části pozměňovacích návrhů na půdě Poslanecké sněmovny, nejedná se tedy v tomto případě o nějakou chybu předkladatele.
Tato chyba není v této chvíli natolik závažná, aby bylo zapotřebí kvůli ní vracet zákon zpět a ohrozit jeho včasné přijetí. To je tedy názor předkladatele vůči těm změnám, které byly uplatněny při hlasování v Poslanecké sněmovně.
Ministerstvo vnitra zároveň počítá s nápravou této situace při nejbližší příležitosti. Jako vhodný se jeví projednávaný tisk v Poslanecké sněmovně č. 520.
Myslím si, že na úvod by tohle asi bylo dostačující. Samozřejmě se těším na diskusi.
Děkuji.