Dotýká se hlavně nás, Jihočechů, a v širším slova smyslu celé země. Pro jižní Čechy jde o klíčový dokument, protože, jsou-li už zatíženy jaderným zdrojem, musí mít jejich obyvatelé a návštěvníci jistotu, že i budoucí, o třetí a čtvrtý blok rozšířená jaderná elektrárna jejich prostředí k životu neohrozí. Ať už v době stavby nebo při provozu. Rozsah dokumentu, čas, který byl jeho zpracování věnován a vypořádání tisíců připomínek, by nám tohle měl garantovat.
Tento dokument Ministerstva životního prostředí je sice významný, ale není pro stavbu dalších bloku v Temelíně rozhodující. Pro nás, krajskou samosprávu, budou stejně důležitá i následná územní a stavební řízení. To je potřeba připomenout. Na druhou stranu stanovisko EIA i dosavadní korektní přístupu investora, energetické společnosti ČEZ, dává záruky, že se s problémy vypořádá. Tedy i s vysokou dopravní zátěží, která během stavby postihne obce, stojící podél komunikací určených k dopravě materiálů. Jsem rád, že EIA kladně zhodnotila rámcovou smlouvu, kterou Jihočeský kraj se společností ČEZ uzavřel již před 4 roky a díky níž proudí do našeho kraje stamiliony korun na zlepšení krajské silniční sítě, zlepšení vybavenosti všech záchranných složek i podporu bohatého jihočeského kulturního života. To, že se EIA jakkoli nevyslovila k problematice dostavby dálnice D3, nic nemění na odhodlání jihočeského hejtmanství zahrnout tuto klíčovou dopravní stavbu mezi jednu ze zásadních podmínek souhlasu s dostavbou Temelína.
Jiří Zimola
jihočeský hejtman