Nikoliv proto, že oznámil referendum o možném setrvání či odchodu
Británie z EU (ostatně až po příštích parlamentních volbách v roce
2015). Ale proto, že vytyčil celkem jasnou a srozumitelnou vizi
budoucnosti Evropské unie, která je alternativou k převládajícímu
federalistickému proudu na kontinentě. Bylo to poprvé, kdy se takto
koncepčně, programově a ideově vymezil šéf exekutivy.
Cameron
se zřetelně přihlásil k tzv. flexibilnímu modelu evropské integrace
(můžeme jej nazvat třeba také "vícerychlostní"). Odmítl neblahé
psychologizující dělení EU na "jádro" a "periferii", tak oblíbené v
českých mediálních analýzách.
Na praktických příkladech ukázal,
že Evropa více rychlostí je už dávno realitou. A postavil se za právo
každé země definovat si svůj vlastní integrační rámec – tedy úroveň, do
které chce sdílet tu či onu pravomoc s ostatními. Zpochybnil doposud
nedotknutelné eurounijní zaříkávadlo "stále užší unie", které slouží
jako pomocná berlička pokaždé, když se EU octne v potížích.
Ovšem
nejodvážnější myšlenkou je Cameronův explicitně vyslovený požadavek na
možnost navrácení některých unijních pravomocí zpět na národní úroveň.
Za to se na něj spojení eurofederalisté všech zemí už vrhli jako na
kacíře. Doposud totiž platilo a platí, že integrace je jen jednosměrná
cesta bez možnosti návratu.
Vedle obsahových věcí je důležitým
aspektem celého Cameronova projevu také jeho symbolika. Ten projev se
stává součástí veřejného diskursu, hozenou rukavicí Angele Merkelové,
Barrosovi, van Rompuyovi a dalším. Mohou jej číst lidé v Bruselu, stejně
jako v Berlíně. Zatím hlavní protiargument federalistů zněl, že vůči
současnému kursu evropské integrace neexistuje alternativa. Teď tu
najednou alternativa je, a vnitřně konzistentní. Tohle už nejde smést ze
stolu pouhým máváním rukou nad nějakými euroskeptiky. Naopak, za nějaký
čas mohou být federalisté nepříjemně překvapeni veřejnou odezvou ve
svých vlastních zemích. Významné také je, že při popisu tohoto nového
evropského paradigmatu Cameron nemluvil nikdy jenom o Británii, ale i o
"ostatních". Bylo tedy zřejmé, že má na mysli obecná smluvní řešení,
přístupná i dalším státům EU, budou-li si to přát.
Evropští
federalisté teď nestojí před jednoduchou volbou. Buď přijmou Cameronův
požadavek na nové smluvní uspořádání EU-Británie a začnou o něm jednat,
což pro ně bude trpké sousto. Nebo se nesmiřitelně zakopou na svých
pozicích a budou riskovat negativní výsledek britského referenda, jímž
ovšem také mohou vytvořit jimi samými nechtěný precedens do budoucna
(jen se podívejme, co vše byla EU schopna podniknout, aby Řecko nemuselo
opustit eurozónu).
U nás doma bylo zatím jedinou intelektuálně
"povolenou" evropskou politikou toto: hlavně nevyčnívat, raději se líně
převalovat v hlavním proudu. Jakmile se od toho vláda odchýlila, hned
byla ze všech stran cupována na kusy, o Václavu Klausovi ani nemluvě. A
když už jsme u prezidenta – oba zbylí kandidáti se teď sice proti sobě
všemožně vymezují, pokud ovšem jde o klíčové téma budoucího uspořádání
EU, nic kloudného z nich zatím nevypadlo, kromě několika stokrát
omletých klišé. Uvidíme, zda a co s tím udělá Cameronova evropská
doktrína.
Ing. Jan Zahradil
předseda poslaneckého klubu EP
1. místopředseda oblastního sdružení