„Rozpočet považuji za úsporný, neboť jsme proti loňskému roku ušetřili například více než 35,5 milionů Kč ve vlastním provozu městské části. Zároveň rozpočet můžeme označit jako rozvojový z hlediska budoucnosti Prahy 5. Podařilo se nám totiž zdvojnásobit objem investic z loňských 78,5 mil. Kč na letošních 161,5 milionů Kč,“ řekl starosta Ing. Miroslav Zelený. „Konečně jdou prostředky z privatizace na investice. Radnice má připraveny peníze na realizaci potřebných oprav chodníků v objemu 10 mil. Kč, otevření lékařské pohotovosti v centru Smíchova a další projekty,“ konstatoval starosta Ing. Miroslav Zelený.
Mezi nejzajímavější investice pro obyvatele Prahy 5 patří například příprava vybudování malometrážních bytů pro potřebné nebo revitalizace pěších zón a parků na Barrandově. Více informací o plánovaných projektech schválených v rozpočtu pro rok 2013 naleznete v tabulce Příklady plánovaných projektů.
Rozdělení výdajů v rozpočtu Prahy 5 na rok 2013 (v mil. Kč) |
|
Kapitola |
Rozpočtované výdaje |
Místní správa a zastupitelstva obcí |
285,9 |
Školství |
162,0 |
Městská zeleň a ochrana život. prostředí |
130,9 |
Sociální věci a zdravotnictví |
36,0 |
Kultura |
32,1 |
Bytové hospodářství |
27,6 |
Ostatní činnosti |
21,6 |
Doprava |
10,6 |
Územní rozvoj a rozvoj bydlení |
4,6 |
Bezpečnost a veřejný pořádek |
1,2 |
Investiční výdaje v roce 2013 (v mil. Kč) |
|
Městská zeleň a ochrana živ. prostředí |
66,7 |
Školství |
48,6 |
Sociální věci a zdravotnictví |
1,19 |
Kultura |
0,32 |
Bytové hospodářství |
19,4 |
Místní správa |
25,3 |
CELKEM |
161,5 |
Příjmy od státu i od hlavního města opět poklesly
Příjmy ve schváleném rozpočtu pro rok 2013 (bez zapojení vyrovnávací třídy 8 Financování) jsou plánovány ve výši téměř 581,5 milionu Kč (v roce 2012 byly příjmy zhruba o 24,5 mil. Kč nižší), nicméně městská část opět dostala výrazně méně peněz ve formě dotace od státu a hl. m. Prahy než v minulých letech. Konkrétně tyto transfery poklesly o více než 23 milionů Kč. Na poklesu plánovaných příjmů měly vliv také legislativní změny, podle kterých například poplatky a odvody z herního průmyslu a loterií již nejsou v rozpočtu zahrnuty (meziroční snížení o 20 mil. Kč). Městská část Praha 5 i přes klesající dotace od státu a hlavního města pokračuje v tvorbě významných rezerv. „Do Fondu rezerv a rozvoje jsme loni převedli 100 milionů Kč, které se nám podařilo ušetřit. K poslednímu dni roku 2012 disponuje fond více než 227 miliony Kč. Rezerva je ve skutečnosti ještě vyšší, dalších 100 mil. je uloženo ke zhodnocení na dvouleté období a vrátíme je do fondu v druhé polovině letošního roku,“ shrnul současnou výši rezerv Prahy 5 Ing. Miroslav Zelený. Zastupitelstvo po delší rozpravě návrh rozpočtu schválilo s tím, že do usnesení byl doplněn závazek převést do rezervního fondu v roce 2013 100 mil. Kč.
Na granty uvolní radnice téměř 5 mil. Kč.
I přes pokles plánovaných příjmů rozhodli zastupitelé o zachování prostředků na grantovou podporu projektů v různých oblastech. Celková částka na granty byla odsouhlasena ve výši 4,6 mil. Kč. Vyhlášení jednotlivých grantových programů bude schvalováno na dalších zasedáních zastupitelstva.
Příklady plánovaných projektů pro občany zahrnutých v rozpočtu Prahy 5* |
---|
Revitalizace pěších zón a parků na Barrandově |
Barrandov v oblasti pěších tras od Tilleho náměstí po ulici Štěpařská a dále až na Trnkovo náměstí i okolí polikliniky Barrandov se dočkají plánované revitalizace. Ta se týká zpevněných i nezpevněných parkových ploch, zahrnuje též novou výsadbu vycházející z dendrologických průzkumů. Smyslem obnovy je vybudování odpočinkové a pobytové plochy vhodné pro obyvatele Barrandova. Praha 5 navíc požádá o dotaci z prostředků Evropské unie, aby snížila finanční zátěž tohoto projektu na rozpočet. |
Otevření lékařské pohotovosti v centru Smíchova |
Zastupitelé ve schváleném rozpočtu počítají se zřízením a provozováním lékařské služby první pomoci v centrální části Smíchova. |
Zahájení projektu vybudování malometrážních bytů pro potřebné |
Cílem projektu je nalezení řešení dlouhodobého nedostatku malých bytů, které jsou z hlediska výše nájemného dostupnější například pro mladé rodiny či seniory. Poptávka po těchto bytech v MČ Praha 5 stále roste. |
Penzion pro seniory |
Městská část si nechala zpracovat studii mapující možnosti zajištění služeb samostatného bydlení pro seniory rozšířeného o nabídku pečovatelských služeb. Toto zařízení v Praze 5 dlouhodobě schází a vedení městské části chce disponovat možností zajistit svým seniorům v případě potřeby kvalitní péči. |
Investice do vzdělávání dětí |
V roce 2013 Praha 5 plánuje vybavit v loňském roce postavenou sportovní halu na squash v areálu FZŠ V Remízku, zateplení fasády, terasy a výmenu oken v MŠ Podbělohorská a disponuje prostředky na rekonstrukci objektu pro základní školu na Žvahově. Na opravy a rozvoj škol zřizovaných městskou částí (včetně dokončení v loňském roce plánované opravy dlažby v FZŠ Drtinova) zastupitelé vyčlenili přes 22,5 mil. Kč. Celkové prostředky do školství jsou plánovány ve výši 162 mil. Kč. Tyto peníze povedou k naplňování programového prohlášení rady a například ke zvýšení počtu míst ve školkách. |
* jednotlivé projekty budou blíže představeny v průběhu roku |
Rozpočet (finanční plán) Městské části Praha 5 je sestaven na kalendářní rok a řídí se jím hospodaření městské části a hospodaření organizací, jejichž je městská část zřizovatelem. Rozpočet je zpracován v souladu se zákony č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zákonem č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, Statutem hl. m. Prahy a vyhláškou č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, v platném znění.
Podkladem pro zpracování návrhu rozpočtu byly návrhy správců rozpočtových kapitol, údaje z vládního návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2013 a údaje z návrhu dotačních vztahů z rozpočtu hl. m. Prahy, odsouhlasené Radou hl. m. Prahy, dne 23.10.2012, pod číslem usnesení 1745. Aktualizovaná verze dotačních vztahů k městským částem z rozpočtu hl. m. Prahy na rok 2013 na základě počtu dětí/žáků v MŠ a ZŠ dle zahajovacích výkazů ve školním roce 2012/2013 byla schválena Zastupitelstvem hl. m. Prahy pod číslem usnesení 21/2 ze dne 29.11.2012.