Představitelé Středočeského kraje a zástupci obcí, které sousedí s letištěm ve Vodochodech, uspořádali minulý měsíc v prostorách středočeského krajského úřadu společné jednání a následnou tiskovou konferenci. „Dohodli jsme se, že vytvoříme šestičlennou pracovní skupinu, v níž budou mít zastoupení čtyři starostové a dva odborníci ze Středočeského kraje. Tato komise do konce letošního roku posoudí, jak bude možné se efektivně legislativní cestou bránit chystanému rozšíření letiště ve Vodochodech,“ informoval zastupitele hejtman Josef Řihák.
Hejtman Josef Řihák připomněl rovněž rozhodnutí Ministerstva životního prostředí ČR, které koncem října 2013 schválilo studii EIA pro rozšíření letiště ve Vodochodech. „I když s rozhodnutím MŽP nesouhlasím, musím jej respektovat. Středočeský kraj vydal nesouhlasné stanovisko k návrhu na rozšíření letiště Vodochody, neboť podle našeho názoru je studie EIA chybná. Nepočítá se synergickými vlivy stavby, nezohledňuje, že negativní vlivy, jako například hluk, prašnost, velká dopravní zátěž a další, se sčítají. Rovněž nebyly vypořádány všechny připomínky obyvatel obcí dotčených provozem dopravního terminálu. Ministr životního prostředí rovněž nebral vůbec v potaz výsledky obecních referend, v nichž se místní občané jednoznačně postavili proti rozšíření letiště. Chybou také je, že posuzování vlivů staveb na životní prostředí (studie EIA) u nás v současné době neprobíhá v souladu s legislativou Evropské unie. Nestalo se tak ani v případě posuzování záměru na rozšíření letiště ve Vodochodech, na což nedávno při návštěvě Středočeského kraje upozornil i stínový ministr životního prostředí za ČSSD a bývalý eurokomisař Vladimír Špidla
Studie EIA pro záměr rozšíření letiště ve Vodochodech stanovuje celkem 124 podmínek, které je nutné splnit. „To je samozřejmě nesmysl. Splnění podmínek není podle zákona jakkoliv vymahatelné. Rovněž jsem velmi znepokojen tím, že případné rozšíření vodochodského letiště může ohrozit zdraví a bezpečnost obyvatel nejen obcí v okolí, ale i Prahy. Vždyť v bezprostředním okolí jsou umístěny zásobníky ropy, plynu a dalších vysoce hořlavých a výbušných látek. V minulosti již v okolí letiště spadla stíhačka. Ta vážila několik tun. Nechci si vůbec domýšlet, kdyby na příklad na zásobníky plynu spadlo dopravní letadlo vážící desítky tun plné leteckého paliva,“ varoval hejtman Josef Řihák.
Daleko vhodnější alternativou k rozšíření letiště ve Vodochodech je podle středočeského hejtmana výstavba paralelní dráhy na Letišti Václava Havla v Praze – Ruzyni. Projekt výstavby paralelní dráhy na ruzyňském letišti ovšem letos v srpnu zastavil rozsudek Krajského soudu v Praze, proti kterému podal Středočeský kraj kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu do Brna.
„Souhlasím, že stávající kapacita přistávacích drah ruzyňského letiště je nedostatečná. To bylo patrné zejména v době, kdy se hlavní dráha modernizovala, a veškerý provoz byl veden na záložní ploše. Pokud má i v budoucnu Praha zůstat důležitým leteckým terminálem, pak máme v zásadě jen dvě možnosti – buď vybudovat třetí startovací plochu na Ruzyni, nebo umožnit převedení na civilní provoz letiště ve Vodochodech. Středočeský kraj podporuje první variantu.“