MUDr. Olga Sehnalová, MBA

  • Kroměříž
  • zastupitelka města
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,07. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

05.02.2014 15:29:17

Europoslanci se pustili do boje s nepoctivými aeroliniemi

Europoslanci se pustili do boje s nepoctivými aeroliniemi

Evropský parlament dnes na plenárním zasedání ve Štrasburku schválil zprávu k zavedení nových pravidel o právech cestujících v letecké dopravě.

Lidé se tak již brzy budou moci snadněji domoci svých práv v případech zrušení či zpoždění letu anebo ztráty či poškození zavazadel. Dosavadní platná pravidla totiž v mnoha případech zůstávají pouze na papíře. Jasnější by měla být i cenová politika aerolinií a zmizet by měly některé zákazy ohledně počtu a velikosti příručních zavazadel.

„Cestující nová pravidla určitě uvítají. Za současné situace se totiž pouze mizivé procento z nich svých práv skutečně dovolá. Na vině jsou jak nedostatky ve stávajících pravidlech, tak nízká informovanost mezi lidmi,“ uvedla europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch, která se tématem dlouhodobě zabývá.

Nařízení leteckým dopravcům ukládá zřídit na letištích kontaktní místa, kde bude cestujícím k dispozici kvalifikovaný personál, který pomůže s řešením problémů a poučí je o jejich právech, včetně vyplnění formulářů pro stížnosti. Pokud dopravce neodpoví do dvou měsíců, bude to považováno za uznání stížnosti z jeho strany.

„Jsem ráda, že se mi podařilo prosadit, aby se lidé o svých právech mohli dozvědět přímo z letenky nebo palubní vstupenky. Součástí povinné informace by měly být i kontakty v případě řešení problémů. Cestující už nebudou muset informace složitě hledat,“ řekla poslankyně Sehnalová k dalším z přijatých návrhů ke zvýšení informovanosti cestujících.

Nová pravidla usnadní přesuny také cestujícím s omezenou možností pohybu a rodinám s malými dětmi. Součástí pravidel by měla být i jasnější definice tzv. mimořádných okolností, za kterých aerolinie nemusí cestujícím vyplácet žádné náhrady. V minulosti totiž docházelo k jejich rozsáhlému zneužívání. Nyní by se mělo jednat skutečně o jevy, kterým nebylo možné ze strany leteckých dopravců předejít, jako jsou živelní katastrofy nebo velmi špatné počasí.

V případě zpoždění letu se europoslanci dohodli na následujících kompenzacích:

- tříhodinové zpoždění letu do 3 500 km – cestující má nárok na 300 euro

- pětihodinové zpoždění letu od 3500 km do 6 000 km – cestující má nárok na 400 euro

- sedmihodinové zpoždění letu nad 6 000 km – cestující má nárok na 600 euro

Nařízení dále upravují poplatky za zavazadla, které by měly být jasně uvedeny už od začátku rezervačního postupu. Skončit by měla i některá omezení týkající se zavazadel příručních. Nad jejich povolenou velikost mají být bezplatně přijímány kabáty, kabelky a nejméně jedna taška zboží zakoupeného na letišti. Podle europoslanců je také nutné zamezit praktikám některých aerolinií, které odmítají přístup na palubu cestujícím, kteří byli z různých důvodů nuceni využít ze zpáteční letenky pouze zpáteční cestu.

Nyní poslanci čekají na přijetí pozice v Radě. Po vyjednání konečné dohody Komise, Parlamentu a Rady by nová pravidla měla vstoupit v platnost prakticky ihned, tedy ještě v letošním roce.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama