Po sedmi týdnech, které uplynuly od prvního čtení ve Sněmovně, se
snaží mediálně zakrýt svou bezradnost a řeší jen křiklavé detaily, na
kterých mohou získat politické body. Neřeší přitom podstatu problému.
Rušení
smluvních platů či zastropování odměn může být chápáno jako reakce na
několik excesů, ale selhání několika jednotlivců neznamená, že je špatný
celý systém. Smluvní platy mají své opodstatnění. Heslo "nejsme tak
bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci" funguje i v personální
politice.
Jestliže chceme po státních úřednících, aby pracovali
kvalitně, rychle a zároveň bezchybně, musíme najít kvalitní lidi.
Nejlépe takové, kteří mají vzdělání a zkušenosti. Takové, kteří na úřad
nepřijdou pouze pro potřebnou praxi po škole a následně odejdou za
lepším výdělkem jinam.
Jenomže zkušenosti a praxi nezískáme
zadarmo ani levně. Schopný zaměstnanec něco stojí, a jestliže jej chci
zaměstnat a klást na něj vysoké nároky, musím být schopen ho i zaplatit.
V opačném případě může v komplikovaných situacích stát a veřejná správa
tahat za kratší konec.
Levicové řešení, které koalice
připravuje, lze charakterizovat slovy – tabulky, tabulky a zase tabulky.
Stávající praxe tarifních platů se vyznačuje velmi nízkým rozpětím a
principem seniority.
Ten znamená, že úředník důchodového věku,
který na daném úřadě pracuje 50 let a jehož výkonnost již logicky není
taková jako u čtyřicetiletého, má dle tabulek vyšší plat.
Nejedná
se tedy o odměnu za vykonanou práci, ale za odslouženou dobu. Lze ještě
pochopit, případně podpořit tabulkové (tzn. minimální základní) mzdy
vázané na danou pracovní pozici. Vrchní ředitel či ředitel odboru by měl
pobírat alespoň základní plat bez ohledu na věk.
Největším problémem české státní správy však nejsou platy (byť jsou problémem podstatným).
Významnější
příčinou nízké efektivity je množství agendy, kterou úředníci musí
vykonávat. Byrokracie, bez které by se stát zcela jistě obešel, ale
která vyplývá z množství platných zákonů a kterou úředníci prostě
vykonávat musí.
S množstvím zákonů a nařízení, které má vláda v
plánu v následujícím období přijmout (160 jenom letos), to na náznak
změny zatím moc nevypadá.
Ing. Zbyněk Stanjura
předseda poslaneckého klubu PČR
zastupitel statutárního města předseda regionálního sdružení