Jsem bývalým aktivním hokejistou a tím i velkým zastáncem hokeje. Proto také jednoznačně podporuji finanční dotace na hokej stejně jako další sporty, jiné zájmové činnosti mládeže či seniorů a mnoho dalších aktivit ze strany města Litoměřice.
Moje hokejová minulost mi však nezatemňuje mysl natolik, abych si stále neuvědomoval, že každá podpora má svoje hranice a musí být vyvážená vzhledem k ostatním. No a tady nastává zásadní problém.
HC Stadion Litoměřice se stará o přípravu hokejových týmů od malých dětí až po dospělé, za což patří všem dobrovolným trenérům a dalším zúčastněným velký dík. Mnozí z nás mají obrovskou radost z dosažených úspěchů v 1.hokejové lize, o čemž svědčí i plné tribuny diváků na domácích zápasech.
Město Litoměřice rozdělilo v lednu 2014 dotace 27 sportovním oddílům v celkové výši 8,8 mil.Kč z nichž 5,0 mil.Kč obdrželo občanské sdružení HC Stadion Litoměřice. Již tady vyvstává první otázka, zda je správné, aby jeden sportovní oddíl obdržel více než všechny zbývající sportovní oddíly v našem městě dohromady a jaké mělo vedení města důvody k takovémuto nepoměru v rozdělování dotací ? Tímto, ale bohužel naše otázky nekončí.
V březnu 2014 požádalo občanské sdružení HC Stadion Litoměřice o prominutí půjčky ve výši 6 mil.Kč, kterou mu poskytlo město Litoměřice v roce 2012. Projednání této žádosti nebylo na předem zveřejněném programu zasedání Zastupitelstva města Litoměřice konaném dne 13.3.2014 a vedení města mělo dostatek času na posouzení této žádosti, s ohledem na splatnost půjčky až v prosinci 2014. Tento značně kontroverzní bod však byl doplněn na program zasedání dodatečně a mimořádná dotace ve výši 6 mil.Kč pro občanské sdružení HC Stadion Litoměřice byla na tomto zasedání urychleně schválena. Otázka na důvody schvalování v takovémto spěchu se přímo nabízí.
Jeden sportovní oddíl tak dostal od města Litoměřice během pouhých 2 měsíců celkem 11 mil.Kč, zatímco zbývajících 26 sportovních oddílů dohromady pouze necelé 4 mil.Kč ! A to není všechno, město totiž nepřímo dotuje hokej navíc ještě prostřednictvím příspěvkové organizace Městská sportovní zařízení, které ročně přispívá na provoz částkou 28,3 mil.Kč. Tato příspěvková organizace spravuje zimní stadion, krytý plavecký bazén, koupaliště a fotbalové hřiště. Zimní stadion je k dispozici veřejnosti při veřejném bruslení pouze 2x jeden a půl hodiny týdně, částečně jej mohou využívat i školy a další organizace, ale převážně je využíván pro potřeby HC Stadion Litoměřice, který tak participuje největší měrou na výše uvedené dotaci Městským sportovním zařízením. Vracíme se tedy znovu k již dříve položené otázce zda je správné, aby jeden sportovní oddíl dostával několikanásobně více než všechny zbývající sportovní oddíly v našem městě dohromady ? Je správné, aby město financovalo profesionální hokej včetně platů profesionálních hráčů, když mu nezbývá dostatek finančních prostředků na podporu činností dětí a mládeže ? Není toto výsměch občanům, kteří se v prosinci 2013 zúčastnili kulatého stolu na téma financování sportu v Litoměřicích a kteří ve svých doporučeních došli ke zcela opačným závěrům ?
Když se podíváme do zákulisí, všechny předchozí otázky se nám začnou rychle vyjasňovat. Občanské sdružení HC Stadion Litoměřice má pouhých 7 členů, mezi kterými figuruje také 1.místostarosta města Litoměřice pan Karel Krejza. A čirou náhodou právě tento stejný místostarosta osobně navrhoval z titulu své veřejné funkce schválení žádosti o prominutí půjčky či poskytnutí mimořádné dotace ve stejné výši jak Radě města Litoměřice tak i Zastupitelstvu města Litoměřice a dokonce pro toto schálení i sám osobně hlasoval. Nejde tu o exemplární příklad střetu zájmů v kauze, v níž se obrovské finanční částky přelévají z veřejných prostředků do jím spoluovládaného sdružení ? Neporušuje §83 odst. 2 zákona o obcích tím, že tento střet zájmů na zasedání Zastupitelstva města před projednáváním tohoto bodu neoznámil ?
Město Litoměřice má aktuálně schválený rozpočet na rok 2014 se ztrátou 58 mil.Kč a tato ztráta činí téměř 15% všech letošních příjmů města. Za připomenutí stojí, že letošní schodek státního rozpočtu České republiky, o němž se tak často hovoří jako o zcela zásadním problému, činí pouze necelá 3% HDP. Může si naše město v takovéto situaci dovolit luxus poskytování neobvykle vysoké finanční podpory jednomu jedinému občanskému sdružení ? Nemohlo by město využít tyto finanční prostředky jinak a účelněji ?
Jsem si jist, že si každý čtenář dokáže na tyto otázky odpovědět sám. Jediné co tedy zbývá je odpovědět si na otázku, zda chceme, aby naše město bylo do budoucna řízeno takovýmto způsobem a nebo zda nastal čas na změnu ?
Petr Urbánek, hnutí ANO 2011, Litoměřice