„Problematikou České pošty se zabývám již déle než tři roky a po celou dobu se snažím především zamezit rušení poboček v malých městech a obcích. Jsem přesvědčen, že tyto poštovní úřady mají nejen funkci obchodní, ale také společenskou a mnohdy je to jediné zastoupení státu v daném regionu,“ říká Václav Horáček.
Přes mnoho slibů v minulosti dosud docházelo k postupnému omezování počtu pošt a jejich pracovní doby. „Stále se například hovoří o ekonomice, ale nikdy nikdo nepředložil relevantní analýzu, která by tato zjištění potvrzovala,“ vysvětluje Horáček. I proto uspořádal seminář, na kterém chtěl hledat cestu, jak s Českou poštou dále.
„Považuji za úspěch, že vedení ministerstva vnitra slíbilo, že žádné poštovní pobočky se zavírat nebudou. Jsem sice opatrný v tom věřit, že se tak nestane, v minulosti padaly podobné sliby také, ale je to konečně jasné slovo od zřizovatele tohoto státního podniku,“ řekl Horáček. Podle něj je nyní třeba, aby v České poště došlo k dokončení procesu takzvané transformace a byla jasně definována úloha i význam společnosti. Podle Horáčka je nezbytné otevřeně přiznat, že Česká pošta plní veřejnou službu a proto by stát její ztráty z těchto aktivit měl být připraven podporovat, a to také finančně. Zároveň je ale třeba důrazněji se zaměřit na kompenzační fond, který by se měl v dalších letech naplňovat, a který by mohl sloužit právě k vyrovnání financování těchto služeb. „Velmi mne překvapilo, že ačkoli jsme stále všichni přesvědčováni o tom, že jde především o ekonomiku, a Česká pošta na pobočky doplácí až 2,5 miliardy korun ročně, společnost jako celek je stále v černých číslech. Je tedy vidět, že současný model vyrovnaného rozpočtu společnosti je možné udržet – stačí hledat vnitřní úspory a zvyšovat efektivnost,“ řekl během semináře Horáček. A jako možné zdroje, kde šetřit, zmínil například marketing – tedy fakt, že státní podnik pořádá například golfové turnaje, které pro jeho činnost nemají žádný význam.
Radomír Valica, ředitel kanceláře prvního náměstka ministra vnitra pro vnitřní bezpečnost zmínil, že ministerstvo v těchto dnech dokončuje analýzu a koncepci, se kterou následně seznámí nejen zřizovatele společnosti, tedy Vládu České republiky, ale také poslance a potažmo veřejnost. Jednou z premis připravovaného dokumentu je princip veřejné služby České pošty a nerušení jejích poboček. Podle Ondřeje Veselského, výkonného ředitele úseku strategie a majetkové účasti České pošty, jednou z cest, která by takový stav umožnila, je projekt Partner – v rámci něho jsou poštovní pobočky umístěny například na obecních úřadech nebo v obchodech. Právě touto cestou by Česká pošta v dalších letech ráda šla, podle Veselského ale jen tehdy, pokud s ním bude souhlasit vedení obce.
Právě komunikace mezi Českou poštou a místními samosprávami byla často zmiňována jako kámen úrazu. Podle přítomných starostů společnost starosty vůbec nebo málo informuje o svých plánech, jedná z pozice síly a mnohdy ani nedá na vědomí, že se mění pracovní doba. Odmítá se starosty jednat a nepodává informace ani v případě, že pobočku zavírá. Všichni přítomní zástupci ministerstva vnitra i České pošty slíbili, že zásadní změnou v přístupu České pošty bude právě komunikace. „Žádná pošta nebude zavřena, nebo nedojde ke změně pracovní doby, nebo nebude převedena do režimu Partner, pokud s tím nebude vedení obce souhlasit,“ slíbil 1. náměstek ministra vnitra Jan Sixta.
Dotazy padaly také na Jaromíra Nováka, předsedu Rady Českého telekomunikačního úřadu. Podle starostů je jedním z největších problémů samotný zákon, respektive vyhláška, podle které ČTÚ ke své dohledové činnosti nad poštami přistupuje. Jak Novák řekl, diskusi o změnách se nebrání, nicméně v současné době musí postupovat podle platné legislativy. Přítomní starostové se během semináře zabývali také otázkou bezpečnosti poštovních úřadů, nebo problémy zaměstnanců České pošty.
Václav Horáček, poslanec TOP 09 a Starostové