Vláda rozhodla o dotaci na MotoGP ve snížené výši, a to i přes jasně deklarovaný slib jak samotným ministrem školství Marcelem Chládkem, tak i přes přísliby premiéra Bohuslava Sobotky a ministra financí Andreje Babiše. Původně se počítalo se čtyřiceti miliony korun, vláda ale nakonec tento návrh o čtvrtinu snížila a do Brno pošle třicet milionů.
O ekonomické výhodnosti cele této věci netřeba pochybovat. Z mnoha analýz jasně vyplývá, že tato akce dokáže českému státu a tedy i jejím občanům vydělat každoročně asi 1,5 miliardy korun.
Je totiž absurdní, jak nelogicky tento stát hospodaří s financemi. Dát 150 milionů na biatlon je v pořádku, dat ještě vyšší částku na Mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci je také v pořádku, přitom všichni dobře víme, jak toto mistrovství dopadlo. Dát 80 milionů na propagaci olympijských her v Praze na Letné také nikomu nevadí a nikdo nepátrá po tom, kam tyto peníze ve skutečnosti šly - a stačilo by se podívat třeba na pronájem plochy.
V případě MotoGP je však každá koruna opodstatněná, přitom financování této akce a je dlouhodobě problematické. Kvůli tomu nelze hovořit o padesátileté tradici, protože 49. ročník bude zřejmě poslední.
Navíc vláda prodává 14 letounů L-159 americké firmě Draken, za což by měl stát inkasovat kolem čtvrt miliardy korun, přičemž rezort obrany si původně od Aera koupil v roce 1997 72 strojů za 52 miliard korun. Nákupní cena jednoho letounu je tedy 694 milionů a prodejní 17 milionů. Kde se stala chyba? 4,9 miliardy je pryč a my se tu dohadujeme o desítky milionů na „rodinné stříbro“?
Co mě ještě dojalo, je, že se loni v únoru zrušil prodej osmi L-159 cca za 250 milionů jako nevýhodný a dnes jich dáváme za stejnou cenu rovnou 14. Přitom tržní cena L-159 byla v roce 2003 13 milionů dolarů a kurs byl tehdy průměrně 28, 2 korun. O rok později se začalo uvažovat o odprodeji, takže by cena za nový kus (Aero je touž dodalo s obrovským zpožděním) vyšla asi na 366, 5 milionu podle cen z let 2003-2004.
Mgr. Petr Adam - poslanec Úsvitu za Jihomoravský kraj