Tato pravidla vejdou v platnost, jakmile přijmeme společnou evropskou měnu. Tento pakt navazuje na dřívější zcela nefunkční pakt stability a růstu. Nutno dodat, že s eurem asi tři čtvrtiny občanů nesouhlasí. Mnoho analytiků a politiků tento krok k hlubší a aktivnější integraci velmi chválí, protože by to měla být určitá pojistka proti vládám, které jsou nezodpovědné, a tím se ještě zavede určitá forma disciplíny. Je to první krok směrem k přijetí eura. Tento pakt je, podle mého soudu, nedopracovaná a narychlo přijatá právní "hrůza" hlavními hybateli eurozóny. Buď strukturální deficit do výše 0,5 % HDP, nebo nám Evropský soudní dvůr "napaří" pořádnou pokutu. Fiskální kompakt má podobu narychlo schválené mezinárodní smlouvy mezi jednotlivými suverénními státy. Nevychází tedy z primárního (všechny státy EU by ho totiž nikdy neratifikovaly) ani sekundárního práva EU, tedy práva institucí EU, přitom dává těmto institucím velké pravomoci.
Zejména Evropský soudní dvůr se stane oním "vymahačem". Nejvíce nových pravomocí získává však komise, tedy lidmi nevolení úředníci. Za alarmující a největší problém ale osobně považuji tzv. "kreativní účetnictví". Neexistuje zde vůbec žádný orgán, který by kontroloval kvalitu dodávaných dat jednotlivými státy, tím pádem státy mohou údaje snadno "naschvál" zkreslit ve svůj prospěch. Vzpomeňme, že „problémové“ státy v minulosti data snadno falšovaly. Já nevidím žádný důvod dělat kroky k přijetí eura, zejména když ho většina lidí nechce, a nakonec
"vyfasovat" tučnou potenciální pokutu díky „úžasnému“ fiskálnímu paktu.
Ing. Pavel Janeček, KSČM