Mgr. Bc. Pavel Herman, MBA, MPA, LLM

"Žádná moc nesmí platit více než zákony." Cicero
  • BPP
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,95. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

03.08.2014 8:42:11

Moto GP: Vyplatí se státu financovat Velkou cenu v Brně?

Moto GP: Vyplatí se státu financovat Velkou cenu v Brně?

Dne 15. - 17. srpna 2014 se pojede v Brně Moto GP. Brněnskému automotodromu hrozí, že se na něm pojede Moto GP v letošním roce naposledy. V souvislosti s tímto tématem existuje spousta argumentů PRO a PROTI pořádání Moto GP v České republice.

 Jen záleží na tom, jakým způsobem či která politická strana a organizace si tyto argumenty ve svůj prospěch vyloží.

POLITICKÉ ARGUMENTY:

Bývalý ministr financí Kalousek (TOP09) se státní podporou pro Moto GP nesouhlasí, protože je to podle jeho slov pouze byznys. Podle hejtmana Miroslava Haška (ČSSD) stát v posledních deseti letech pořádáním Moto GP získal na DPH do státní kasy zhruba kolem 1 miliardy korun. Vojtěch Adam (KSČM) uvedl, že pořádání Moto GP regionu prospěje a státu se mnohonásobně vrátí v podobě DPH a spotřební daně.

POŘÁDÁNÍ MOTO GP V BRNĚ:

PRO:

  1. Velká cena na Masarykově okruhu zvyšuje kredit České republiky v očích zahraničních návštěvníků a podpora obdobných akcí je v zahraničí obvyklá. Moto GP se tak účastní kolem 220.000 až 250.000 diváků. Závody Moto GP se vysílají do 207 zemí a sleduje je v průměru 280 milionů diváků. Jedná se tak o unikátní reklamu.

  2. Bylo spočítáno, že jenom na daních získá stát zhruba 200 milionů korun. Samotná akce vynese za týden 1,5 miliardy korun. Stát by byl špatný hospodář, kdyby pustil akci, která mu může vydělat 120 milionů korun.

  3. Pro „stát, ministerstvo školství či rozvoje“ je rozhodně výnosnější financovat Moto GP, než MS v Útěku na lyžích v Liberci nebo darovat dotace kmotrům, kulturním pseudo-celebritám či fiktivním spolkům na lov velryb.

  4. Stát financuje předražené projekty, jako byl pavilón Přírodovědecké fakulty Envelopa v Olomouci, kde se rozpočet stavby vyšplhal na dvojnásobek, tedy místo plánovaných 500 milionů až na 1 miliardu korun.

  5. Náměstkům pana Babiše byly předloženy tabulky s výpočty a detailním rozpočtem celého závodu, uvedla Ivana Ulmanová, ředitelka Masarykova okruhu v Brně.

 PROTI:

  1. Automotodrom požaduje stát o finanční podporu ve výši 70 milionů korun. Stát podpora se zatím nabízí ve výši 40 milionů korun.

  2. Moto GP je spíš komerční, než sportovní podnik. Jednou z podmínek je uhrazení tvz. zalistovacího poplatku, který závodu umožní být zapsán v kalendáři mistrovství světa pod hlavičkou FIM (Mezinárodní federace motocyklistů).

  3. Výše finanční podpory vlády pro Moto GP se zvyšuje: 2010 – 0 milionů Kč, 2011 – 20 milionů Kč, 2012 – 26, 5 milionů Kč, 2013 – 25 milionů Kč, 2014 – cca 40 – 70 milionů korun.

  4. Během závodů jezdí bezplatné autobusy dopravního podniku z centra na okruh a zpátky. Pokud chtějí obchodní domy nabízet bezplatnou linku na předměstí, tak si ji musí samy financovat.

  5. Společnost Dorna Sports vlastní veškerá komerční a televizní práva na pořádání silničního Mistrovství. Dorna tak dostane peníze za televizní práva, nikoliv Masarykův okruh.

Samotný výnos akce Moto GP přinese do státní pokladny z DPH od návštěvníků v závislosti na metodice výpočtu zhruba od 100 do 233 milionů korun. Tím tedy pořádání Moto GP převyšuje hodnotu zalistovacího poplatku 72 milionů korun.

Ostatní argumenty nasvědčují tomu, že Masarykův okruh žádné dotace nepotřebuje. Stačí jen změnit majitele, zestátnit a jednoduše tam dát schopného ředitele. Stát v případě, že na Brněnský okruh vynakládá obrovské prostředky by tedy měl obdržet i určitý podíl akcií.

Save Czech Moto GP

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama