V této oblasti, jak známo, neproběhla privatizace na základě zákonů jako tzv. malá a velká privatizace, ale každá obec a město z titulu majitele vydávaly své všemožné zásady pro prodej obecního nemovitého majetku apod., které se samozřejmě v čase měnily.
Nyní má hlavní město Praha ve své správě zhruba 14 000 bytů, které nesvěřila městským částem, ale pronajímá je sama. I proto provedeme revizi systému správy a svěřování majetku v Praze, a to v součinnosti s městskými částmi. Stojíme za představou, že hlavní město Praha i každá městská část si má určit, jakou část bytového fondu potřebuje pro sociální účely a interní potřeby. Zbylý domovní fond mají jak hlavní město, tak městské části přednostně nabídnout nájemníkům, kteří v nich dlouhodobě žijí nebo jej řádně užívají.
Cílem je náprava nedotažené privatizace bytového fondu
Vycházíme ze základních předpokladů, že:
· Dostupné bydlení je jednou ze základních životních jistot občanů a nástrojem pro zajištění kvality života ve městě. Obec také potřebuje určitý bytový fond k plnění sociálních funkcí a pro vlastní potřebu (např. služební byty) a v neposlední řadě má vykonávat správu domů a bytů s péčí řádného hospodáře, efektivně a transparentně.
· V centrálních MČ je stále množství domů a bytů, které nebyly ani restituovány, ani privatizovány. V jiných MČ trvají naléhavé problémy privatizace domů postavených v předlistopadovém období (panelová sídliště). MČ vnímají bytové domy jako zdroj příjmů, přičemž MČ, kterým byla správa majetku svěřena, nejsou v řadě případů schopny se o desítky let zanedbávané domy a byty účinně starat.
· Narůstá vnitřní zadluženost domů, navíc neosobní vztah obce k majetku s sebou přináší riziko absence řádné péče. Často velmi nákladná a neefektivní správa bytového fondu skrze správcovské firmy je zřejmým podhoubím pro korupci. Ukázalo se, že leckdy jediným řešením je příslušný domovní majetek prodat. Avšak jednotlivé MČ přistupují k řešení velmi odlišně, když paradoxně podmínky prodeje majetku i tvorbu politiky sociálního bydlení a stanovení výše nájemného v minulosti vedení Prahy delegovalo na ně.
Hlavní úkol pro nová vedení hlavního města a městských částí: koncepce bytové politiky
Budeme prosazovat vytvoření celopražské závazné a transparentní koncepce bytové politiky, kompetenčně náležitě provázané mezi Magistrátem a MČ, obsahující kromě jasných pravidel pro nakládání s domovním fondem i ustanovení regulující jeho správu. K tomu si jednotlivé MČ určí na základě odborné analýzy potřebu množství bytového fondu nutného pro sociální účely a interní potřeby v dlouhodobém horizontu. Podmínky prodeje by měly být relativně dostupné, výhodné pro obě strany, nediskriminační pro některou kategorii nájemníků. Cenové podmínky prodejů by měly vycházet ze znaleckých posudků, jako jsou ceny v čase a místě obvyklé, se zohledněním obsazenosti bytu, příp. dalších zdůvodněných protispekulačních a motivačních koeficientů.
Finanční prostředky získané prodejem by měly být užity k zajištění dlouhodobých potřeb bydlení, k opravě domů a bytů, které zůstanou v majetku obce, k jejich modernizaci a snížení energetické náročnosti, k řešení sociální bytové politiky, příp. částečně sdíleny v rámci HMP. Vše s maximální transparentností, s účastí opozice i veřejnosti na rozhodování o účelu.
Už žádné neprůhledné rozpouštění financí v ostatních rozpočtových výdajích, ukládání u podivných společností, už žádné megalomanské investiční projekty!
Správa domovního fondu
Současný stav naznačuje, že není dostatečný přehled o městském majetku, jeho technickém stavu a využívání. Zcela nepřehledný a neefektivní je systém svěřování majetku HMP do péče MČ. Pro občany nepochopitelný, pro správu ze strany MČ přináší spíše komplikace.
Systém správy a svěřování majetku musí projít generální revizí ze strany vedení Prahy v součinnosti s MČ. Členění správy musí respektovat princip subsidiarity (delegování na nejnižší úroveň, pokud se o něj má starat MČ ze svých zdrojů).
Pro efektivní správu v bytových domech je vhodné podpořit zřízení a fungování činnosti kontaktních osob (např. domovníků, mj. motivací zvýhodněním podmínek nájmu) a umožnit vyšší účast nájemníků na plánování a realizaci údržby a rekonstrukcí.
Nebytové domy a nebytové prostory v bytových domech, které po privatizaci zůstanou v majetku/správě obce, mohou sloužit k plnění dalších funkcí obce (vzdělávání, volnočasové aktivity, podpora živnostníků a řemeslníků, kultura, bezpečnost aj.) i k zajištění příjmů do rozpočtu.