Podle poslance Richarda Dolejše je třeba usilovat o to, aby se snížení počtu kamionů ve městech a obcích stalo prioritou ministerstva dopravy.
"Avizovaná novela zákona nebyla doposud odstoupivším ministrem Prachařem předložena vládě tak, aby v ní mohla být projednána a dostala se do Poslanecké sněmovny. Ihned po jmenování nového ministra jsem mu zaslal písemnou interpelaci s konkrétními dotazy, jakou cestou se chce s omezením průjezdu kamionů v obcích a městech vypořádat. Požaduji od pana ministra Ťoka jasné odpovědi. Například na to, zvažuje – li ministerstvo dopravy rozšíření mýtného systému tak, aby v souvislosti se zatížením obcí a měst i zde plnil svou regulatorní funkci nebo zda, a pokud ano, tak v jakém časovém horizontu předloží do vlády novelu zákona, která by dotčeným obcím umožnila průjezd kamionů zakázat. Nadto od ministra Ťoka očekávám odhodlání řešit problematiku komplexněji a ne pouze dílčí legislativní úpravou," informoval poslanec a místostarosta Zdic Richard Dolejš (ČSSD), který omezení průjezdu kamionů dlouhodobě prosazuje.
Skutečně systémové řešení problematiky podle Richarda Dolejše představuje plošné mýtné pro kamiony na všech silnicích I. - III. třídy. Tato varianta rozšíření mýtného systému by přinesla zásadní omezení úniků na platbách mýtného. Úniky financí jsou vedle řady dalších negativ, která s sebou objíždění mýtného systému nese, jako jsou škody na majetku, ohrožení bezpečnosti dopravy a dopady na životní prostředí, tím ústředním z řady argumentů, hovořících pro jeho zavedení. Předchozí vedení ministerstva dopravy však plošné mýtné odmítala a to kvůli údajně neprokázané ekonomické efektivitě.
"Považuji přinejmenším za zarážející, že dle dosavadních sdělení ministerstva dopravy nemá tento rezort zpracovanou analýzu a ani statistický odhad úniků na platbách v důsledku objíždění mýtného systému. Údaj, o kolik finančních prostředků stát takto přichází, nebyl dosud nikdo schopen říci. Taková informace je přitom zásadní pro jakoukoliv relevantní diskusi na téma ekonomické efektivity rozšiřování mýtného systému. V interpelaci proto znovu požaduji jednoznačné sdělení, zda má ministerstvo příslušné rozbory, které mapují úniky na platbách mýtného. Nikdo přeci nemůže tvrdit, že je cokoliv ekonomicky neefektivní, aniž by to bylo přesně propočítáno," uvedl dále poslanec Richard Dolejš (ČSSD).
Podle informací Richarda Dolejše ministerstvo dopravy zvažovalo rozšíření zpoplatnění mýtným pro kamiony pouze na silnicích I. třídy.
"Prostřednictvím interpelace se chci také seznámit s názorem nového ministra na minimalistickou variantu rozšíření mýtného pro kamiony na silnicích nižších tříd. Minimalistická varianta by umožnila regulaci průjezdu kamionů po silnicích I. - III. třídy v úsecích, kde jsou vedeny souběžně s dálnicí, popř. zpoplatněnou rychlostní komunikací. Konkrétním příkladem je úsek dálnice D5 souběžný se silnicí II/605, vedoucí přes Zdice, Žebrák a Cerhovice. Podporu této variantě nevyloučil při setkání se starosty ve Zdicích ani premiér Bohuslav Sobotka," uzavřel poslanec Richard Dolejš (ČSSD).