Zaprvé kromě legislativně technických připomínek se načítaly i změny v nabytí účinnosti zákona, protože si je vládní koalice předtím neuměla pohlídat a bylo evidentní, že účinnost od 1. ledna 2015 nelze stihnout. Za druhé – a to je mnohem vážnější – byl pochybnou procedurou shozen ze stolu pozměňovací návrh podporovaný Svazem měst a obcí, který měl bránit likvidaci orgánů zemědělské
Z pohledu legálnosti schvalovací procedury jde o věc nevídanou. O pozměňovacím návrhu, který zachovával orgán zemědělského půdního fondu blíže občanům, se totiž vůbec nehlasovalo. Záminkou byl jiný návrh, který jen dílčím způsobem upravoval změněné kompetence orgánů zemědělského půdního fondu podle vládního návrhu a který byl na návrh komunistické poslankyně Pěnčíkové hlasován jako první. Marně protestoval Petr Bendl z ODS s tím, že se tak fakticky znemožní hlasování o velmi důležitém návrhu pro obce a jejich občany. Poslanci se tak ve výsledku kvůli společnému postupu vládní koalice a komunistické poslankyně nemohli vyjádřit k zásadní věci - zda chtějí likvidovat orgán zemědělského půdního fondu na pověřených obcích či nikoliv. Vláda si tím prostě vytvořila vůči obcím alibi, návrh byl přece nehlasovatelný.
Z věcného hlediska sněmovna schválila špatný zákon, který se opět bezdůvodně snaží centralizovat výkon pověřené působnosti a odnímá obcím další rozumně nastavené pravomoci. Protože se takové snahy setkávají s protesty obcí, děje se tak nenápadně a skrytě. Zasáhnout teď může už jen Senát, který může pečlivě připravený komplexní návrh z pera Svazu měst a obcí vrátit do hry. Neustálé změny státní správy na obcích v minulosti obvykle stejně žádné úspory nepřinesly, ale naopak státní správu prodražily a současně snížily její dostupnost.
Ing. Vladislav Vilímec
poslanec PČR
krajský zastupitel
místostarosta
místopředseda regionálního sdružení
předseda oblastního sdružení