Stroj využívá všechny modernizační prvky takzvané první modernizace, kdy v souvislosti s plánovaným nasazením trojice Mi-171Š v afghánské misi (roky 2009 až 2011) prošlo v roce 2009 celkem pět strojů poměrně náročnou modernizační úpravou.
Jednalo se o vrtulníky v provedení se sklopnou záďovou rampou, kterých má AČR k dispozici celkem osm kusů. A i dále zmiňovaná poslední modernizace se týká výhradně těchto strojů. Určitě dobrý a snadný rozpoznávací znak poslední modernizace představuje zlepšení palebné síly. Vzhledem k tomu, že se počítá s možností nasazení vrtulníků ve prospěch nejen pozemních jednotek, ale i týmů sil zvláštního určení (SOF), se v obou bočních dveřích nacházejí nové lafetace americké firmy Dillon Aero. Jsou určeny pro instalaci dalšího produktu tohoto výrobce – šestihlavňového kulometu v nejnovější verzi Hybrid M134D-H ráže 7,62 × 51mm, která v konstrukci využívá kombinaci ocelových a titanových dílů. Pro každou zbraň je k dispozici schránka s kapacitou až 3 000 nábojů.
Ministr obrany poděkoval všem zúčastněným za precizní práci. „Děkuji zástupcům LOM Praha s.p. za špičkově odvedenou práci a samozřejmě našim spojencům, díky kterým byla práce na těchto vrtulnících provedena. V současné době jsou tyto stroje, co se modernizace týče, nejmodernějšími na světě a mohou v armádě sloužit ještě řadu let.“
Američtí partneři si velice pochvalují práci techniků a celkově spolupráci s českou stranou, která byla ukázkou důvěry, skvělé organizace a především ukázala, že důvěra v naše piloty je na místě. Ti v současné době provádí mentoring v misi Resolute Support v Afghánistánu, kde cvičí piloty a pozemní personál.