Já bych chtěla zmínit, že včera byl schválen první operační program OP PIK, Operační program Podnikání pro inovace a konkurenceschopnost, i přesto, co se děje s monitorovacím systémem. To znamená, že vláda, naši úředníci, ale i my, nejvyšší představitelé resortů se snažíme maximálně komunikovat s Evropskou komisí o našich snahách, schvalovat operační programy. To, že včera byl schválen první operační program je pro nás opravdu velice, velice pozitivní zpráva.
Já zde jednoduše zmíním, že pokud by nebyl systém monitorovací, tak nejsou fondy, a proč. Je to proto, že tento systém je jediný, který nyní v České republice existuje, do kterého se dají vkládat výzvy, který bude vše monitorovat, agregovat data, až k tomu, abychom my řekli, k čemu nám ty fondy vůbec byly.
Vláda v roce určitém - 2010-2011 schválila takzvané jednotné metodické prostředí. To znamená, že vše bude jednotné. Včetně jednotného centrálního monitorovacího systému. Všichni asi víme, že v stávajícím období 2007-2013 existovaly monitorovací systémy i pod MŽP, takzvaný Benefil, a pod MPO, takzvaný eAccount. Vzhledem k tomu, že všechno se centralizuje, všechno spadá pod tento jeden monitorovací systém. Čili jakýkoli krok, který by měl zamezit fungování nebo spuštění ostrého provozu tohoto systému, je samozřejmě negativní v tom, že tam nejdou vkládat výzvy.
Ministerstvo pro místní rozvoj v tuto chvíli garantuje, že monitorovací systém je funkční. Tento systém byl uveden do ostrého provozu již před několika měsíci. Ministerstvo pro místní rozvoj vyškolila zhruba 2 tisíce lidí, tisíc lidí z řídících orgánů, někteří z nich, zhruba 250, jsou vyškoleni tak, aby školili dále na ten SUR systém.
Já bych chtěla jenom říci, že tento systém je jednodušší, než byl ten původní na období 2007 - 2013. Ráda bych zde také zmínila, že usnesením vlády z 12. června 2013 ministryně pro místní rozvoj byla určena jako národní orgán pro koordinaci a implementaci dohody o partnerství a ministr financí resp. Ministerstvo financí bylo určeno auditním orgánem a platebním a certifikačním orgánem. Toto usnesení je samozřejmě dosud platné.
Co se týká celé situace ohledně auditu a ohledně stavu monitorovacího systému. Já jsem velmi ráda, já jsem velmi ráda (opakuje), že naše vláda se postavila k této situaci velice zodpovědně, ač to možná není úplně jasné. Vláda neschválila v pondělí, že monitorovací systém bude hrazen ze státního rozpočtu celý. To jsme ani nemohli schválit, protože nemáme finální stanovisko Evropské komise. Audit skončil 30. 3., tzn., že od té doby vzhledem k tomu, že jsou tam závažná pochybení, která zde byla zmíněna, tzn. podezření na podvod, kartel, trestněprávní činnost, předražení, toto musí vyšetřit samozřejmě příslušné orgány. Kromě jiného tento případ řeší protikorupční policie, která 19. 3. přišla na Ministerstvo pro místní rozvoj hodinu předtím, než my jsme obdrželi fyzicky od auditního orgánu první zprávu auditního orgánu právě k monitorovacímu systému. Já osobně doufám a počítám a maximálně spolupracuji s Policií ČR, aby tento případ byl vyřešen samozřejmě co nejdříve. Jsme k dispozici pomalu denně, protože Policie ČR dodatečně vyžaduje různá data. To je jedna věc. Odpovědnost musí určit právě tato strana ze strany protikorupční policie.
Asi víme a bylo zde i zmíněno, že ta první zakázka na monitorovací systém byla zadána... Zadávací řízení se připravovalo v roce 2012, výherce této soutěže byl zasmluvněn v roce 2013. Bylo to za vlády pana Nečase. A tam je největší pochybení. V této zakázce. Čili naše vláda řeší minulost, řeší pozůstatky, které zde máme. Ani já ani pan ministr financí jsme nemohli konat jinak, než říci vládě, jaký je stav, jaký je stav auditu a co vláda musí udělat.
Vláda schválila jednu věc a já bych ji chtěla uvést na pravou míru, protože i média interpretují to, co jsme schválili, naprosto jinak. Vláda schválila to, že od doby, kdy skončil audit, tak v podstatě to znamená vzhledem k tomu, že jsou tam takto závažná pochybení, tzn. ten podvod, kartel a další, je to vedeno jako nesrovnalost, je to vedeno jako nezpůsobilý výdaj. A vzhledem k tomu, že celá zakázka byla financována a předfinancována a je predikována v rozpočtu Ministerstva pro místní rozvoj z evropských zdrojů a pokud je to vedeno od 30. 3. jako nesrovnalost, nezpůsobilost, já jsem požádala vládu na základě výstupu tohoto auditu, aby mě zmocnila, že můžu pokračovat s daným dodavatelem, protože smlouva s Tesco je platná. A abychom se i my jako Česká republika případně vyhnuli arbitráži v této kauze od této společnosti, tak je nutné, aby státní rozpočet pokryl od toho 3. 3. resp. od skončení auditu další služby u této společnosti. To znamená, já jsem nyní povinna na základě finální auditní zprávy, která nám byla doručena 10. 4., informovat o nesrovnalosti příslušné orgány. Jsem povinna informovat resp. podat celkovou informaci finančnímu úřadu, aby sám určil korekce. Auditní orgán navrhuje korekce u jednotlivých zakázek v různých procentech, celkově to činí 252 mil. Ale vláda neschválila, že pokryje těch 252 mil. Vláda schválila, že od konce auditu my můžeme - já můžu - Ministerstvo pro místní rozvoj může pokračovat s daným dodavatelem v dané smlouvě, která je poplatná a je platná. Pokud bych přerušila jakýkoli kontakt s dodavatelem, České republice samozřejmě může hrozit sankce a arbitráž od této společnosti.
Já podle zákona o majetku státu musím dodržovat § 14 s péčí řádného hospodáře a já nebudu - ani naše vláda, která se chová odpovědně - navyšovat státní schodek našeho rozpočtu, což by se stalo, pokud bych nedala na vládu ten materiál, abych já měla pokryto, že to, co mělo být financováno z EU zdrojů, vlastně možná nebude. Pokud Evropská komise, která je ta poslední instanční organizace, ten orgán, určí, že nesouhlasí s auditní zprávou, tyto peníze, které jsme schválili v pondělí, budou samozřejmě přeúčtovány zpátky do toho evropského okénka a budou hrazeny z evropských zdrojů. Takže já tady opravdu se ohrazuji proti tomu, co je v médiích. Vláda neschválila, že budeme hradit tu korekci. Vláda schválila, že od konce auditu tak, jak jsme povinni konat, budeme hradit ten zbytek smlouvy ze státního rozpočtu.
Co se týká dalších věcí, byla bych ráda, kdybych zde mohla zmínit, že já musím do 15. 5. informovat všechny orgány týkající se právě těch nesrovnalostí, tzn. Ministerstvo financí, auditní orgán, Platební certifikační orgán, také finanční úřady. Finanční úřad samozřejmě rozhodne také, zda se ztotožňuje s těmi námitkami v rámci té auditní zprávy. A samozřejmě následně já musím podat podnět k antimonopolnímu úřadu ohledně nálezů auditního orgánu. Já toto chci učinit neprodleně, nicméně samozřejmě čekali jsme na tuto debatu zde ve sněmovně. Čili to je zhruba k tomu auditu.
Chtěla bych zmínit, že samozřejmě ten audit měl udělat audit výkonností. My jsme obdrželi audit na veřejné zakázky. To je jedna věc. Další věc je, že Evropská komise nechce schválit Operační program Technická pomoc, protože jedna prioritní osa z Operačního programu Technická pomoc 2 se právě týká celého monitorovacího systému. Nicméně my jsme nespali těch čtrnáct dnů, ani já jsem nespala. Já jsem v kontaktu s eurokomisařkou, já jsem v kontaktu s dalšími eurokomisaři, já jsem v kontaktu s dalšími nejvyššími úředníky na Evropské komisi. Zatím se nám daří domluvit s Evropskou komisí, že je tady šance, že komise nám schválí i tento program. Jenom abyste věděli, z tohoto programu jsou financováni všichni lidi, kteří dělají fondy. Pokud nebude tento program schválen, budeme žádat další peníze ze státního rozpočtu, abychom vůbec ty fondy mohli spustit. Čili my jsme dohodli s Evropskou komisí a žádáme komisi, aby nám schválila OPTP 2 s tím, že dokud nebude vyřešena tato kauza, to může trvat několik měsíců, tak by Evropská komise, pokud my do operáku dáme poznámku, že jsme si vědomi, že tato prioritní osa nebude proplácena ze strany Evropské komise, dokud se toto nevyřeší a dokud Evropská komise neřekne svůj finální konečný názor k auditní zprávě, tak tento program by Evropská komise mohla schválit.
Čili celý ten problém je velice komplexní. Není to boj ministryně pro místní rozvoj ani ministra financí. My nyní řešíme stav, který musíme společně řešit. Oba dva jsme našli řešení, které jsme představili vládě, a to je to, že zpracujeme právní a IT posudky na veškeré smluvní vztahy s danou společností. Já osobně, jako Ministerstvo pro místní rozvoj... My zpracujeme samozřejmě možnosti, které nám ukládá daná smlouva s Tesco, co můžeme dál činit, protože v tuto chvíli jakákoli výpověď - samozřejmě tam je určitý počet měsíců, kdy bychom měli vypovědět tu smlouvu... Jenom si představte tu situaci, kdyby ten gestor, který má na starosti monitorovací systém, teď vypověděl smlouvu s tím jediným dodavatelem, který ho spravuje. Není jiný dodavatel, který teď, teď (s důrazem), v tuto chvíli, aniž bychom měli schváleny všechny operáky, aniž by se začaly dávat první výzvy, aby toto byl schopen převzít. Čili v tuto chvíli já jako řádný hospodář musím postupovat podle platné smlouvy. Jediné, co jsme schválili, že od té doby, co jsou nesrovnalosti, tak následně to bude hrazeno ze státního rozpočtu, čili od toho 30. 3. resp. 10. 4., kdy nám byla doručena finální auditní zpráva.