Někdy ale člověk přemýšlí, co se stalo, že lidé změnili své chování, či v tomto případě své nároky na politiky. Udělejme si malé srovnání Víta Bárty a Andreje Babiše, osobností, které mají dost společného.
V roce 2010 se do vysoké politiky dostal Vít Bárta. Bárta byl podezříván z toho, že chce ovládnout politiku, aby ještě zvýšil zisky své firmy ABL. Mluvilo se o abelizaci politiky a o podobných věcech. Nechci se v žádném případě Bárty zastávat. Nicméně pro toto srovnání je nutno uvést několik faktů.
Bárta po vstupu do politiky svou firmu ABL prodal (sice vlastnímu bratrovi, ale aspoň něco). Bárta slíbil, že ABL, i když už není jeho, nepůjde do veřejných zakázek. Bárta snad šel do politiky s nějakými idejemi (nebo se za ně aspoň schovával) – mluvil o přímé demokracii. Bárta se také stal ministrem v resortu, který těžko mohl bezpečnostní firmě ABL nějak extrémně pomoct.
Bártova popularita po několika skandálech rychle klesla a Bárta je nyní již zřejmě politicky mrtvý. A ABL se pro jistotu přejmenovala na Mark2 Corporation Czech.
O pouhé tři roky později vstupuje do vysoké politiky Andrej Babiš. Podezření, že chce ovládnout politiku, aby zlepšil zisky Agrofertu, se objevuje také. Ale v médiích rezonuje mnohem méně než tomu bylo v případě Víta Bárty. Jak by taky ne. Babiš totiž svůj Agrofert nejenže ani neprodal, ale přikoupil naopak ještě podstatný díl mediálního trhu v ČR. Zde se samozřejmě nabízí myšlenka, že pokud je jeho politické působení tak čestné, jak tvrdí, proč například nenakoupil média v jiných zemích. O vzdání se veřejných zakázek už v případě Babiše nepadlo ani slovo. Naopak, jeho firmy pravidelně veřejné zakázky vyhrávají. Občas některé také ne, ale bylo by poněkud okaté, kdyby vyhrály všechno. Opět se samozřejmě nabízí myšlenka, že pokud je jeho politické působení tak čestné, jistě by své firmě nakázal, ať získává zakázky jinde, při jeho skvělých kontaktech v zahraničí. Ještě markantnější rozdíl mezi Babišem a Bártou je v tom, že Babišovy firmy získávají z veřejných rozpočtů ještě i dotace. Babiš se také svůj vstup do politiky nesnažil zakrývat nějakými idejemi. Jediná jeho „idea“ byla „dělat to poctivě“. K tomu snad lze jen konstatovat, že není moc velký vlastenec, když nepoctil svou poctivostí své rodné Slovensko. Narozdíl od Bárty ovládl resort, o kterém je zjevné, že jeho firmě může pomoct hodně. Nabídku být vicepremiérem pro ekonomiku bez portfeje odmítl.
Nejvíc překvapujícím rozdílem je však právě reakce lidí. Co Bártovi neprošlo, prochází Babišovi s neuvěřitelnou lehkostí, i když to dělá mnohem neomaleněji. Jeho popularita podle průzkumů roste (nebo aspoň neklesá). Vysvětlit se to dá snad jen jen propracovanějším ovládnutím médií, lepší prezentací na veřejnosti a tím, že po nečasovsko-kalouskovské pravicové smršti je snad i hrozné dobré. V takové situaci se snad dá připomenout jen fučíkovské „Lidé bdětě!“