ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,39. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

13.07.2015 12:37:13

Elektronická evidence tržeb = Konec živnostníků v Čechách

Elektronická evidence tržeb = Konec živnostníků v Čechách

Poslaneckou sněmovnu čeká v nejbližších dnech projednávání povinné elektronické evidence tržeb. Za poslední dobu se vyrojila spousta nových spekulací a informací.

 MF financí tvrdí, že s tímto systémem vybere o 12,5mld. více. 5,5mld na DPH, 2mld na dani z příjmu právnických osob a 5mld na dani z příjmů fyzických osob. Na straně nákladů státu je proklamováno 370mil na zavedení, 170mil na roční správu IT systému, dalších 70mld ročně na kontrolní složku a konečně 60mil na PR a callcentrum. Náklady pro samotné živnostníky prakticky nijak seriózně vyčísleny nebyly. MF je odhaduje na 5tis na hardware, cenu softwaru nezná a pravděpodobně si jí určí, jak bude chtít. Už vůbec je bizarní, že stát software vytvoří a pak si ho nechá zaplatit od živnostníků. Nicméně operátoři si už mnou ruce, protože jejich odhady tržeb spojených se zavedením systému činí zhruba 120mil měsíčně. Ano, tuto čásku zaplatí samozřejmě dotčení živnostníci (Jde o náklad cca 400 Kč měsíčně pro subjekt. Počítáno s tím, že takovýto nový tarif si bude muset pořídit zhruba polovina z 600tis dotčených subjektů).

Jak MF došlo k číslům, které samo vydalo se pravděpodobně nikdy nedozvíme a již teď je naprosto jisté, že jsou velmi optimistické, ba řekl bych zavádějící až lživé.

Na straně nákladů se prakticky všichni IT odborníci, kteří problém analyzovali, shodují, že takovýto systém není možné za takové náklady ani vytvořit, ani provozovat a obě složky budou ve skutečnosti mnohonásobně vyšší. I laikovi musí být jasné, po zkušenostech s projekty výrazně menšího rozsahu a výrazně menší technické náročnosti, jako třeba slavná Opencard, či registr vozidel, že to tak musí dopadnout.

Na straně příjmů je optimismus MF snad ještě větší. Jak se ukázalo na příkladu tolik obdivovaného Chorvatska, po zavedení tohoto systému příjmy na daních dokonce klesly. Některé firmy prokázaly příjmy a potažmo daně opravdu vyšší, velké procento firem však zaniklo a daňový výnos z nich nebyl žádný. Naopak se dá očekávat, že lidé ze zaniknuvších firem začali čerpat nějakou složku sociálního zabezpečení. Ze statistiky samozřejmě není jasné, kolik z nich při odvodech daní opravdu podvádělo a kolik z nich zničily finanční, časové i lidsky-pracovní náklady spojené se zavedením a provozováním EET.

V lepším případě se dá tedy očekávat, že nula od nuly pojde a stát tím nezíská ani korunu, v tom horším se stane to, že výdaje státu budou vyšší než příjmy, ať už v podobě přímých nákladů za zřízení, nebo nepřímých, v podobě větší nezaměstnanosti a vším, co s tím souvisí.

K čemu tedy bude EET opravdu sloužit?

Jsem si naprosto jist, že toho všeho si je pan Babiš ve skutečnosti dobře vědom, což vyvolává otázku, k čemu má zavedení EET skutečně sloužit. V první řadě jde o další značné prohloubení zasahování státu do obchodních transakcí soukromého sektoru. Určité množství nikým nevolených úředníků, v čele se zvoleným Andrejem Babišem budou mít absolutní přehled o všech obchodních transakcích dotčených subjektů. Budou vědět, kdo komu co a za kolik prodává, kdo od koho co a za kolik nakupuje. To jsou informace v obchodním světě zcela nevyčíslitelné hodnoty a vytvářejí dosud nevídaný korupční potenciál. Dovedu si představit, že na tomto systému pár vyvolených vydělá opravdu astronomické sumy. Až šokujícím paradoxem je, že návrh zákona řeší postihy s nakládáním dat na straně živnostníků (až 50tis Kč), ale už vůbec na straně státu.

V druhé řadě lze předpokládat, že toto je pouze začátek mnohem rozsáhlejšího projektu, kdy tímto dohledem státu budou nakonec postiženy všechny firmy a obchodní transakce působící v naší ekonomice. Teď se začne s tou nezranitelnější skupinou, se skupinou, která se může nejméně bránit, a postupně se budou šrouby už jen utahovat a vše může vést až k naprostému zrušení hotovostních plateb. To už bude ekonomická svoboda občanů naprosto vlastněna a ovládána státem.

V neposlední řadě je tu systém postihů, o kterém se co nejvíce mlčí. V návrhu zákona stojí, že kdo nezašle včas (tedy online) údaje o platbě nebo nevydá účtenku schválenou systémem, může od Celní správy dostat pokutu až půl mil. Kč a může mu být zároveň zavřena provozovna až na 2 roky nebo dokonce pozastavení veškeré podnikatelské činnosti až na 2 roky. Proti tomu může dotčený živnostník podat stížnost, kde bude celá věc vyšetřena, sankce však v takovém případě nebude mít odkladný účinek! Jinými slovy, Celní správa může svévolně komukoliv kdykoliv zničit jakékoliv podnikání a uvrhnout ho okamžitě do půlmilionového dluhu. Bez důkazů, jen tak, dokonce na to ani nebude muset mít anonymní ohlášení. Toto je naprosto bezprecedentní a neakceptovatelná pravomoc úřadů, jaká tu do teď nebyla.

Poslaneckou sněmovnu čeká v nejbližších dnech projednávání povinné elektronické evidence tržeb. Za poslední dobu se vyrojila spousta nových spekulací a informací. Rád bych se na celé téma znovu podíval, protože co se chystá, může být a pravděpodobně bude opravdu zkáza.

Panu Babišovi se podařil vskutku skvostný kousek. Pomocí svých prohlášení a vydatné podpory svých médií dokázal společnost rozdělit na dvě skupiny. Na skupinu živnostníků, kteří všichni kradou, tudíž okrádají stát a tudíž okrádají všechny ostatní. Druhá skupina jsou všichni ti ostatní, kteří díky tomu nabyli dojmu, že jsou opravdu okrádaní onou živnostnickou chátrou a hlasitě dávají podporu všemu a každému, kdo s těmi zlodějskými lotry konečně pořádně zatočí. Vždyť přece kdo nekrade, nemá se čeho bát. Tyto dvě skupiny se perou a Babiš se směje a mne si ruce. Protože vítěz je tu pouze on, všichni ostatní jsou poražení.

Jestli totiž budeme dusit stávající živnostníky a budeme založení nové živnosti neustále více a více komplikovat, doplatíme na to úplně všichni. Bude více nezaměstnanosti, více sociálních výdajů, které zas budeme platit my všichni, méně konkurence, vyšší ceny všeho, nadvláda velkých obchodních společností, které si budou diktovat ceny a podmínky a v konečném důsledku větší daně i výdaje těch, kteří těmto plánům tak nadšeně tleskají.

Uvědomme si, že výběr daní bude pořád stejný. Stát od nás všech potřebuje vybrat oněch 1,15bil Kč tak jako tak, bez ohledu na podíl šedé ekonomiky nebo jakékoliv represe. Vše, co se kolem toho odehrává, jsou jen tanečky, hry, lži a pohádky o tom, od koho si kolik vezme. Není lepší způsob, než štvát lidi proti sobě a v ústraní hašteřícího se davu likvidovat jeho svobodu a důstojnost ke svým mocenským a korupčním plánům.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama