ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,98. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

15.12.2010 13:25:05

Zveřejnění nekvalitních benzínek nemusí odhalit viníky

Zveřejnění nekvalitních benzínek nemusí odhalit viníky

Šeich upozorňuje, že viníkem nekvalitních PHM nemusí být jen benzínky. „Jsou tři fáze, ve kterých může problém vzniknout – výroba, logistika a skladování. Je tak potřeba nastavit mechanismy kontrol tak, aby bylo možno najít pravý důvod, proč se moto

Česká obchodní inspekce (ČOI) by měla od ledna zveřejňovat seznamy prodejců, kteří prodávají nekvalitní pohonné hmoty. Umožňuje to novela zákona, kterou přijala Vlády ČR na svém posledním zasedání a potvrdila tak závěry jednání kulatého stolu o kvalitě paliv v ČR. Ten pořádala Unie malých a středních podniků v říjnu letošního roku. Problém však samotné zveřejnění benzínek neřeší do hloubky. „Je to složitá oblast. Čerpací stanice jsou až posledním článkem řetězce, kde může ke snižování kvality benzínu docházet,“ říká předseda Unie malých a středních podniků David Šeich (ODS).

 

Kontrolními orgány, které mají v kompetenci dohlížení na kvalitu PHM jsou Česká obchodní inspekce, Celní správa a SGS Czech republic (bývalý Ústav paliv a maziv). Poslední jmenovanou instituci využívají pro kontroly a testy samy sítě čerpacích stanic. „SGS poskytuje tzv. Pečeť kvality. Touto kontrolou ale procházejí jen ti prodejci pohonných hmot, kteří si o ni sami požádají. Kontroly ČOI a zveřejnění jejich výsledků proto vítám,“ vysvětluje David Šeich.

 

Šeich  upozorňuje, že viníkem nekvalitních PHM nemusí být jen benzínky. „Jsou tři fáze, ve kterých může problém vzniknout – výroba, logistika a skladování. Je tak potřeba nastavit mechanismy kontrol tak, aby bylo možno najít pravý důvod, proč se motoristům do nádrží dostává nekvalitní palivo.“

 

Za hlavní důvod zhoršování kvality pohonných hmot označují odborníci biosložky, jejichž přidávání ve výši 7% do PHM nařizuje legislativa Evrospké unie, která platí od roku 2007. Podle poslance PSP ČR a předsedy podvýboru pro dopravu Petra Bendla musí začít Česká republika hledat možnost, jak vyjednat výjimku, aby paliva v ČR nezpůsobovala např. technické poškození automobilů.  Podle Pavla Duby ze společnosti Auto Duba se jedná o závažný problém. „Motory, které před rokem 2007 běžně vydržely 200 000-300 000 km nyní zvládnou 60 000 km a je nutné je repasovat.“

 

Diskuse kulatého stolu, ke které zasedli zástupci státu (ministerstvo dopravy, ministerstvo průmyslu a obchodu), nezávislých institucí z oblasti výzkumu kvality PHM a komerční sféry, proběhla v říjnu letošního roku. „Velmi důležitým okamžikem celé diskuse byla shoda všech účastníků u kulatého stolu na zavedení povinnosti ČOI zveřejňovat čerpací stanice, které neprošly kontrolou. Po tomto postupu volají dokonce i sami provozovatelé čerpacích stanic. Tento proces by začal motivovat k lepší kvalitě PHM všechny účastníky procesu prodeje od rafinérií až po benzínky,“ připomněl Šeich. Podle všech je však důležité, aby zveřejněné informace obsahovaly objektivní a srozumitelný popis neshody u každé kontroly. 

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama