Každý
chápe, že kvalitní vzdělávání se jednou odrazí nejen na
konkurenceschopnosti Čechů na evropském pracovním trhu, ale především na
prosperitě českého hospodářství. Zdá se ovšem, že orgán v tomto procesu
zásadní, tedy ministerstvo školství, musí při zavádění těchto myšlenek
do praxe překonávat značné obtíže. Mezi jinými i prazvláštní postupy
vlastního ministra.
Snahy o reformu ze strany ministra školství
Josefa Dobeše z Věcí veřejných zatím vycházejí poněkud naprázdno. Zdá
se, že reformní snahy se odsouvají a zpožďují kvůli chaotickému
fungování ministerstva. Například rozbití odboru pro čerpání evropských
peněz do školství – v současné situaci poněkud kontroverzní strategie.
Místo peněz tak zatím chodí z Bruselu upozornění, co všechno ještě
nemáme z ministerstva připravené, nebo co je přichystané špatně. Dalším
kamenem úrazu je rozbití odboru, který se zabýval rovnými příležitostmi,
což je záležitost, která se mohla přímo dotknout sociálně
znevýhodněných rodin. Doufejme, že se jedná o příznaky počínající
restrukturalizace a slibovaných změn a nestane se z toho další
restrukturalizační černá můra…
Nejviditelnějším děním na
ministerstvu jsou zatím personalistické veletoče samotného ministra. Ač
je ve vrcholné řídící funkci, jsou jeho manažerské schopnosti
přinejmenším diskutabilní. Jeden by očekával, že ministr Dobeš bude mít
po svém působení v rychlolíhni top-politiků, agentuře ABL, personální
praxi v malíku. Na ministerstvu se mu v tomto směru stále nějak nedaří –
během posledního půlroku bude mít už čtvrtého ředitele kabinetu. To je
tempo obměny pracovníků typické pro podniky rychlého stravování, na
ministerstvu školství však působí více než nepatřičně.
Naposledy
se ministr 21. ledna rozhodl pro odvolání Jaroslava Říhy. Hlavním
důvodem je údajně smlouva do konce ledna. Personální fluktuace takového
kalibru, zvláště v době, kdy ministr dle vlastních slov hledá novou
koncepci celého školství, celý proces reformy brzdí. Dalo by se
předpokládat, že v takovéto situaci bude ministr chtít být obklopený
silným týmem osobností, které podporují stejnou myšlenku.
Ministr
se už dříve podobně rozloučil i s řediteli kabinetu Michalem Šedivým a
Šimonem Mastným. Tyto odchody a personální „šachy“ nabízejí jednoduchou
myšlenku: ministr Dobeš je jediný s přesnou koncepcí reformních
myšlenek, které chce do školství introdukovat, a zůstává v této snaze
zřejmě osamocen, protože mozkový trust, který by ho měl podporovat, v
podstatě neexistuje.
O tom svědčí i spekulace o Říhově nástupkyni
na postu ředitele kabinetu, kterou by se podle dosavadních kuloárních
informací měla stát jedna z jeho poradkyň Jana Machálková. Ta bude už
čtvrtou šéfkou ministerského kabinetu ve velmi krátké době, což je
bilance, které zatím nedosáhl žádný z ostatních ministrů.
Na
veřejnosti pan ministr vystupuje suverénně, všechny vehementně
přesvědčuje o nové koncepci a reformě školství. Ovšem zatím vše
nasvědčuje tomu, že kolem tolik propagované reformy se vznáší více
otazníků, než je ministr Dobeš ochoten přiznat. Nezbývá tedy než doufat,
že ministerstvo disponuje dostatečným množstvím erudovaných pracovníků,
kteří si pod vágními formulacemi pana ministra dovedou představit
konkrétní kroky, vedoucí jak k řešení nejpalčivějších současných
problémů, tak k nastartování tolik potřebné reformy našeho školství.
Doufejme, že avizovaná reforma se tak nezmění v pouhou prázdnou bublinu.
Protože reforma českého školství je nutná. Ale to jsem už říkala.
04.02.2011 14:05:00
Personální změny brzdí reformu školství
Reforma českého školství je nutná. Už dlouho. Nejednotné maturity jsou téma, které u většiny veřejnosti vyvolá jen trpký úšklebek.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout