"Výslednou podobu nařízení považuji za vyvážený kompromis zajišťující práva cestujících, aniž by přitom představoval přehnanou administrativní zátěž pro dopravce, z nichž většinu tvoří malé a střední podniky", hodnotí text dohodnutý mezi EP a Radou europoslanec Jan Březina. "Jednoznačným úspěchem je rozšíření působnosti nařízení na veškerou linkovou, vnitrostátní a přeshraniční dopravu, kde je vzdálenost 250 km a více, zatímco Rada prosazovala minimální vzdálenost 500 km. V případě zrušení, zpoždění delšího než 120 minut nebo nadměrného příjmu rezervací bude cestujícím kromě nároku na pokračování v cestě nebo přesměrování do cílového místa určení nebo proplacení ceny jízdenky náležet i náhrada v hodnotě 50 % ceny jízdenky", vypočítává hlavní výhody pro cestující Březina.
Březina v této souvislosti upozorňuje, že i když nařízení o právech cestujících autobusy časově navazuje na již schválené nařízení o právech cestujících vlaky, budou se cestující autobusy moci svých práv v mnoha státech EU včetně ČR domáhat dříve. "Právo cestujících vlaky na vrácení čtvrtiny až poloviny jízdného při zpoždění nad jednu hodinu bohužel zatím v mnoha státech EU včetně ČR zůstává jen na papíře", kritizuje současný stav Březina a dodává: "I české ministerstvo dopravy v roce 2009 využilo možnosti odložit účinnost evropského nařízení o právech cestujících vlaky o pět let, přičemž jako důvod uvedlo poměrně rozsáhlou stavební činnost na tuzemské železniční síti, kvůli které se vlaky zpožďují. Považuji za nepřijatelné, aby překážky na straně železnice vyústily v nespravedlivý systém dvojích standardů znevýhodňující jednu skupinu cestujících oproti jiné. Vyzývám proto ministerstvo dopravy, aby svůj postoj přehodnotilo a přiznalo cestujícím vlaky jejich práva dříve než v roce 2014", uzavírá Březina.