"V podstatě jim ale nešlo o nic jiného než aby si zachovali pokud možno co nejvyšší zisky," říká český poslanec Evropského parlamentu a člen výboru ENVI Pavel Poc (S&D), pro kterého je odhlasovaný limit jednoznačně nedostatečný.
"Parlament schválil počáteční limit pro výrobce ve výši 175 gramů CO2/km.V roce 2014 pak bude muset alespoň sedmdesát procent produkce každého výrobce splňovat nastavené normy a v roce 2017 musí emisní normy splňovat všechna vozidla," říká Poc s tím, že do roku 2020 tak nebudou smět emise lehkých užitkových vozidel do 3,5 tuny přesáhnout emise ve výši 147 gramů CO2 na kilometr.
"Což je ale pořád hodně vysoké číslo. Navíc, aby toho nebylo málo, výrobci méně než 22 tisíc nových vozidel ročně mohou zažádat o výjimku," upozorňuje Poc s tím, že mezi pozitiva odhlasovaného návrhu patří alespoň systém podpory a sankcí.
"Lehká užitková vozidla produkující méně než padesát gramů CO2 tak budou až do roku 2017 zvýhodněna, zatímco od roku 2019 se bude za překročení norem platit 95 eur za každý gram emisí navíc," konstatuje Poc.
Jak socialisté tak zelení přitom při v parlamentním výboru ENVI jednoznačně podporovali návrh Evropské komise, který měl snížit emise na úroveň 135 gramů CO2 na kilometr do roku 2020. V současné době totiž pro lehká užitková vozidla, na rozdíl od osobních nebo nákladních aut, žádné limity nejsou.
"Už návrh Komise byl přitom kompromis," říká Poc s tím, že vedle snížení objemu emisí by takový limit měl vliv také na postupné zavádění úspornějších agregátů do vozidel a tím pádem i snižování spotřeby fosilních paliv.
Plán který vidí ve snížení emisí z LCV důležitou součást celkové strategie snižování emisí CO2, zdůrazňuje výhody menší spotřeby pohonných hmot, má podporu výboru ENVI, komise, SD, malých a středních výrobců LCV i zájmových skupin včetně Greenpeace. Naopak proti se postavili poslanci EPP, ECR a ALDE, kteří podpořili návrhy velkých výrobců automobilů. Z nich někteří, jako například Daimler, požadovali dokonce limity na úrovni 160 gramů CO2 na kilometr.
Zástupci
automobilek mají přitom vždy stejné argumenty: nižší limity
jsou nerealizovatelné a ohrozí celé automobilové odvětví.
"Opět
se ale ukázalo, že pro hlasování pravice je důležitějším
impulsem lobbing než věcná podstata návrhu. Podle mého názoru
to prostě automobilová lobby zkouší jak jen to jde - doufá, že
se přísné legislativě bude moci vyhnout. Ve skutečnosti je ale
plně schopná nařízení splnit. Bez ambiciózní legislativy navíc
nebude mít průmysl žádnou motivaci emise snižovat,"
poukazuje český europoslanec na reálné pozadí hlasování.
Pro předložený návrh hlasovalo nakonec 534 europoslanců, 117 bylo proti a 15 se zdrželo hlasování.