Cílem novely je především umožnit SFDI investovat prostředky i do těch oblastí, na které lze nově čerpat evropské prostředky z Operačního programu Doprava pro období 2014 až 2020 a z nástroje pro propojení Evropy, tzv. CEF. „S Evropskou komisí se nám podařilo pro další období vyjednat finance i tam, kde jsme dosud na evropské peníze nedosáhli. Chceme je využít například na drážní dopravu, včetně městské a podporu překladišť. Novela také umožní financovat ze SFDI opravu a novou výstavbu v českém přístavu v Hamburku,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
SFDI je zprostředkující subjekt Operačního programu Doprava, a proto je důležité, aby mohl financovat nové oblasti podpory. O konkrétních projektech, na které bude možné peníze čerpat, bude rozhodovat Ministerstvo dopravy jako řídící orgán operačního programu. Novela vytváří legislativní podmínky pro to, aby fond mohl financovat nové typy projektů v dopravě. Kam budou národní a evropské prostředky směřovat, vyplyne až ze schváleného rozpočtu SFDI.
Návrh dále reaguje na požadavek implementovat do českého právního řádu směrnici, tzv. železničního balíčku a na některé potřeby spojené s vnitřní činností SFDI.