03.03.2011 10:29:17
K navržené Dopravní superstrategii ČR do roku 2025
Název předloženého materiálu vyvolává dojem, že vláda předkládá návrh nové dopravní politiky koaliční vlády ODS, TOP 09 a VV. Bohužel se jedná pouze o proklamaci.
Vládou zatím nejsou vůbec řešeny strategické cíle dopravní politiky ČR v nákladní, ani veřejné osobní dopravě, přestože by k jejich posouzení, jak z hlediska vývoje dopravních potřeb ČR za posledních 20 let, tak z hlediska zásadních změn orientace všeho hospodářství, mělo dojít. Chybí vize cílového stavu dopravní politiky ČR v jednotlivých časových horizontech, která by vycházela ze současného reálného stavu. Není koncepčně řešena otázka budoucích potřeb ČR v jednotlivých dopravních segmentech (silnice, železnice, letectví, voda), včetně vytvoření stabilních podmínek podnikání pro dopravní společnosti.
Přestože je materiál zaměřen pouze na výběr a realizaci staveb dopravní infrastruktury a je podložený podrobně zpracovaným modelem dlouhodobého financování SFDI v ČR, nedává žádné stanovisko ani řešení k tomu, jak pokračovat se stavbami zastavenými a co se bude dít s přípravou dalších potřebných staveb v regionech i v celé ČR. Navíc, ekonomická kalkulace finančních zdrojů je postavena na zatím nepotvrzeném předpokladu, že Evropská komise bude i v následujících plánovacích obdobích (2014-2020 a 2021-2027) poskytovat další prostředky do Operačního programu doprava na výstavbu infrastruktury podobně, jako tomu bylo v současném období. V návrhu je napsáno mnoho slov o jednoznačné prioritě zajištění oprav stávajících komunikací a jejich finančního zajištění, ovšem jde jen o opravy komunikací v působnosti Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty. Katastrofickým stavem dopravní infrastruktury v působnosti krajů, zejména silnic II.a III. tříd, se vláda vůbec nezabývá.
Materiál nehledá a nenabízí žádný reálný způsob, jak navyšovat finanční prostředky potřebné pro dobudování a rozšiřování dopravní infrastruktury. Zmiňuje jen navyšování příjmu z rozšiřování výkonového zpoplatnění na silnice I., II.a III.tříd. Ale tyto prostředky evidentně nejsou schopny pokrýt potřeby údržby, natož být zdrojem pro další úpravy nebo budování nové infrastruktury. Problematický z hlediska rozšiřování mýtného je také nereálný uchvátaný termín jeho spouštění do provozu. Neuvažuje se ani o zvýšení podílu ze spotřební daně na paliva ve prospěch SFDI. Ne zcela zvládnuta je rovněž otázka vysokého důrazu na financování projektů metodou účasti soukromého sektoru (PPP). Zahraniční zkušenosti z Maďarska, Portugalska nebo nám nejbližšího Slovenska, ale i česká zkušenost s D 47, ukazují, že metoda nepřináší předpokládané výsledky. Naopak vede k předražování výstavby a vedlejším negativním dopadům. V důsledku vysoké sazby mýtného například dochází k mnohem intenzivnějšímu využívání objízdných tras těžkou nákladní dopravou. Financování infrastrukturních staveb by mělo zachovat silnou pozici státu ve vztahu k vlastnictví celé dopravní sítě, zejména u PPP projektů nesmí docházet k nevýhodnému a skrytému zadlužování ČR.
Karel ŠIDLO, poslanec PČR za KSČM
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout