Za účasti ministra průmyslu a obchodu ČR Jana Mládka (ČSSD), hejtmana Středočeského kraje Miloše Petery (ČSSD), předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Jana Hamáčka (ČSSD), člena představenstva za oblast řízení lidských zdrojů automobilky Škoda Auto Bohdana Wojnara a dalších významných představitelů kraje, města i automobilky Škoda Auto, a. s., byla ve středu 11. listopadu v Mladé Boleslavi slavnostně otevřena tzv. Severovýchodní tangenta. Nová komunikace odvede dopravu z centra města a umožní jeho rychlejší průjezd. |
Severovýchodní tangenta se začala stavět začátkem listopadu 2012. Její financování je garantováno usnesením Vlády ČR č. 641 ze dne 28. května 2008, Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) ji může financovat do výše 298,2 milionu korun.
„Žadatelem a příjemcem dotace je Středočeský kraj. Dosud z ní na stavbu vyčerpal celkem 244,4 milionu korun a 26,1 milionu korun poskytl ze svého rozpočtu. Dosavadní celkové stavební náklady včetně dodatečných prací se vyšplhaly na 270,5 milionu korun,“ uvedl středočeský hejtman Miloš Petera. Město Mladá Boleslav zajistilo pro stavbu tangenty projektovou dokumentaci včetně pravomocného stavebního povolení a majetkoprávní přípravu akce. „Přeji všem řidičům, ať jim slouží bez nehod a ať si jízdu po této krásné nové komunikaci užívají,“ řekl před slavnostním přestřižením pásky.
V rámci projektu byla postavena okružní křižovatka u supermarketu Albert a komunikace o celkové délce 1,49 kilometru, která ústí na třídu Václava Klementa světelnou křižovatkou na severní straně a na jižní straně na okružní křižovatku na ulici Jičínská. Tím bude zajištěn rychlejší průjezd městem od Body centra a autobusového nádraží směrem k rychlostní komunikaci R 10.
Výstavba Severovýchodní tangenty zahrnovala demolice stávajících objektů, výstavbu pozemních komunikací, okružní křižovatky, mostních objektů, opěrných zdí, vodohospodářských objektů, elektro a sdělovacích objektů, potrubního vedení, objektů drah a další zemní práce. Součástí investiční akce bylo také provedení pokládky nového vodovodu v hodnotě 12,9 milionu korun, kterou plně hradila společnost Vak Mladá Boleslav.
„Dokončení Severovýchodní tangenty je nesmírně důležité nejen pro město Mladá Boleslav. Je součástí investic do rozvoje průmyslové zóny, na níž se naše ministerstvo významně podílelo. Věřím, že tato technicky i finančně náročná investice přispěje k dalšímu rozvoji společnosti Škoda Auto a dalších podniků a tím i celého regionu,“ prohlásil při otevření klíčové komunikace ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
Předseda Poslanecké sněmovny Jan Hamáček vyzdvihl nápad protáhnout novou dopravní tepnu přímo okolo areálu automobilky. „Jako obyvatel Mladé Boleslavi jsem rád, že nová silnice ulehčí dopravu přetíženým ulicím v centru,“ podotkl. Severovýchodní tangenta má za cíl odklonit část dopravy z velmi zatížených komunikací, jako jsou ulice Jičínská, T. G. Masaryka a tř. V. Klementa.
Stavba neměla jednoduchý průběh a oproti původnímu termínu byla o rok prodloužena. Důvodem bylo řešení dodatečných víceprací a zajištění jejich financování. „Na krajské poměry to byla skutečně mimořádně technicky složitá a finančně náročná investice, která obsahovala velké množství přeložek inženýrských sítí zahrnujících plynovod, horkovod, kanalizaci, přeložky sdělovacího e elektrického vedení. Výstavba si dokonce vyžádala i přeložku tratě Mladá Boleslav město – Dolní Bousov,“ doplnil hejtman Petera.
Dokončení Severovýchodní tangenty také do budoucna umožní lepší napojení autobusového nádraží i připravované stavby parkoviště u 6. brány automobilky Škoda Mladá Boleslav.
„Oceňujeme investici Středočeského kraje, realizovanou z prostředků schválených usnesením vlády jako reakci na rozvoj hlavního domácího závodu společnosti Škoda Auto. Jsme přesvědčeni, že díky nové Severovýchodní tangentě dojde k výraznému zlepšení dopravní situace nejenom ve městě Mladá Boleslav, ale i v celém regionu,“ prohlásil Bohdan Wojnar, člen představenstva společnosti Škoda Auto.