Já se úplně nedivím, že pan ministr s těmi návrhy nesouhlasí, ono to tak nějak spadá do politiky, kterou prosazuje česká vláda. Nicméně já bych si dovolil říct pár argumentů, proč si naopak myslím, že tyto pozměňovací návrh jsou potřebné, a rád bych vás poprosil o jejich podporu.
Zákon, který teď projednáváme, je dobrým zákonem. Je ovšem dobrým zákonem pro časy klidu a míru, pro časy, kdy bez problémů funguje Schengen, kdy nezuří migrační krize, pro časy, kdy Evropou neprojde přes milion nelegálních imigrantů ročně. Takové časy ale teď skutečně nemáme. Není to zákon pro dobu, kdy jsou všechny okolní státy nuceny na svých hranicích přijímat tvrdá opatření, stavět zátarasy a nasazovat armádu, jako to vidíme v Maďarsku, v Rakousku anebo třeba ve Slovinsku.
My jsme vládní návrh zákona kritizovali už v prvním čtení a navrhovali ho vrátit k přepracování. Nevěříme totiž naivně, že nás ochrání Schengen, ani evropská řešení, která prosazuje pan premiér Sobotka. Ochranu našich hranic si musíme zajistit sami a podle posledního průzkumu si to samé přeje 77 % obyvatel této země, tedy lidí, kteří nás do našich funkcí zvolili - nás i vás, vážení kolegové a kolegyně. Naše pozměňovací návrhy jsou převzaty z nových maďarských zákonů, které byly schváleny v reakci na masovou imigrační krizi. Byly schváleny v době, kdy na maďarských hranicích stály desetitisíce migrantů a dobývaly se na jejich území i za použití násilí. Přestože takový scénář není nikde vyloučen, a tedy ani u nás, návrh české vlády si s takovou situací v žádném případě nebude umět poradit. My jsme proto připravili sérii opatření, která mají za úkol rozšířit možnosti státu, jak imigrační krizi čelit.
Komplex pozměňovacích návrhů se týká podstatného zpřísnění sankce za nelegální překročení státní hranice. Zatímco vládní předloha to navrhuje stíhat jako přestupek, náš pozměňovací návrh tento čin ponechává jako přestupek pouze pro občany EU. Pro občany třetích zemí, tedy především pro nelegální imigranty ze Sýrie, Afghánistánu, Iráku, Íránu, Somálska, Eritreje a mnoha dalších afrických a asijských států, bude protizákonné překročení hranice klasifikováno jako trestný čin. Tento režim bude primárně uplatněn v případě, že vláda nebo Ministerstvo vnitra vyhlásí dočasné znovuzavedení ochrany vnitřních hranic. Tato situace by tedy nastala v okamžiku, kdy ČR bude bezprostředně ohrožena masovou migrací a přes naše hranice budou nekontrolovaně pronikat nelegálové. Neříkáme, že se to děje. Říkáme, že je dobré být na tuto situaci připraveni, ne rychle hledat řešení, když už je pozdě, jak se to stalo některým okolním státům. My na rozdíl od nich máme ještě zatím možnost reagovat preventivně. Vycházíme z toho, že za situace masové nelegální migrace prostě nebude možné provádět všechny trestní úkony, protože bezpečnostní složky jednoduše budou zahlceny. Proto navrhujeme, aby trestem za nedovolené překročení státní hranice pro imigranty ze třetích zemí bylo vyhoštění doplněné automatickou ztrátou možnosti získat azyl i doplňkovou ochranu. České úřady by takto postupovaly i v případě, že by se nepodařilo zjistit jejich identitu. Co se týče argumentu, že to je v rozporu s evropskými smlouvami, tak mi řekněte, kdo v Evropě ještě tyto smlouvy dodržuje.
Tento tvrdý postup by zajistil, že nelegální imigranti by vůbec nechtěli vstupovat na české území. Znamenalo by to pro ně totiž automatické odmítnutí azylu a vyhoštění, tedy přesný opak toho, co chtějí. Ano, já na rovinu říkám a přiznávám, že chceme z ČR vytvořit místo, kam nelegální imigranti nebudou chtít vůbec vstupovat. A na rovinu dodávám i to, že na tom nevidím vůbec nic špatného.
Děkuji vám za pozornost.