Stálá komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti FAU (Finančně analytický útvar Ministerstva financí) jejíž jsem členem, se začala zabývat připravovanou novelou zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
Hlavním důvodem zvažované novely je zejména revize doporučení FATF (Finanční akční výbor skupiny G7), které reaguje na neustálý vývoj a inovativní postupy v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu a nově i financování šíření zbraní hromadného ničení.
V návrhu novely a souvisejících zákonů je provedena převážně implementace nových předpisů EU a některých změn na základě revidovaných doporučení FATF. Jsou zde zohledněny i rady a doporučení Rady Evropy o uplatnění opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu v České republice.
V rámci národního hodnocení rizik by měla ČR identifikovat, vyhodnotit a porozumět rizikům praní peněz a financování terorismu, kterým čelí, a následně přijmout vhodná opatření ke snížení těchto rizik. Princip hodnocení rizik je jedním z vyjádření přístupů vyžadujícího aktivní zapojení povinných osob do prevence a boje proti praní peněz a financování terorismu.
Pokud jde o oblast hazardních her, stávající zákon proti praní peněz mezi povinné osoby zahrnuje pouze kasina. Na základě nových požadavků, ale i dosavadních výsledků připravovaného národního hodnocení rizik, byl tento okruh rozšířen a navrhuje se, aby se vztahoval na téměř všechny provozovatele hazardních her, s výjimkou těch, u kterých je zanedbatelné riziko z hlediska zneužití pro praní peněz či financování terorismu.
Dílčí změny v souladu se směrnicí EU dále řeší například snížení částky hotovostní platby, při níž musí každý podnikatel identifikovat svého klienta z 15.000 na 10.000 euro nebo také zavedení důslednější kontroly klienta i vůči domácím „politicky exponovaným osobám“.
Na základě dalších doporučení a požadavků se navrhuje zřídit samostatný Finančně analytický úřad jako správní úřad v podřízenosti Ministerstva financí. Jako organizační složka státu bude součástí rozpočtové kapitoly Ministerstva financí a samostatnou účetní jednotkou. Úpravou v zákoně a faktickým vyčleněním činností tohoto úřadu od Ministerstva financí budou odstraněny konstatované nedostatky a naplněna uvedená doporučení. S ohledem na výše uvedené a i z důvodu „provozní nezávislosti“ fungování finanční zpravodajské jednotky, navrhuje se v novele zákona výslovně upravit, že Finanční analytický úřad je zcela nezávislý, pokud jde o rozhodování, které informace bude analyzovat, vyžadovat a předávat dále. Předpokládá se, že ředitel i většina zaměstnanců úřadu by byli státními zaměstnanci a podléhali tak zákonu o státní službě.
Závěrem bych uvedl, že celkový koncept považuji za cestu správným směrem, avšak je nutno dále přesně specifikovat určitá další kriteria a apelovat na vládu, aby byla tato novela zákona odhlasována po politické dohodě všech stran v Poslanecké sněmovně a měla tak jak jednoznačnou podporu a záruku, že i po případné změně vlády bude její naplňování stálou politickou prioritou.
Ing. René Číp, poslanec Parlamentu ČR