Trať je součástí koridoru spojujícího Řecko se severním Německem přes Českou republiku a přepravuje se po ní většina nákladní dopravy mezi severní a jihovýchodní Evropskou.
V důsledku specifických geografických podmínek ale není možné úsek mezi Prahou a Drážďany modernizovat a zvýšit tak její kapacitu pro osobní i nákladní dopravu. Trať je proto považována za jednu z možných překážek rozvoje dopravy v koridoru.
Projekt vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Drážďany počítá s výstavbou 26 km dlouhého přeshraničního tunelu. Na českém území by nová trať vedla ve směru dálnice. Osobní doprava by využívala novou trať a uvolnila tak kapacitu existující tratě pro nákladní dopravu.
„Když se člověk zabývá dopravní politikou, má často dojem, že se s velkým zpožděním snaží napravit problémy minulosti. Tato vysokorychlostní trať je ale projekt, který by měl pokrýt naše budoucí potřeby. Může sice vypadat jako utopie, ale jestli jej dnes nepodpoříme, jednoho dne se z něj stane další problém,“ uvedl Pavel Telička.
Po dokončení by měla nová trať zkrátit dobu jízdy mezi Prahou a Drážďany se zastávkou v Ústí nad Labem na 52 minut. Snížila by také emise CO2 a úroveň hlukového znečištění a vytvořila nové hospodářské příležitosti v obou regionech. Výstavba tratě by navíc znamenal vnik velkého počtu pracovních míst.
Získá-li projekt podporu, nová trať by mohla být uvedena do provozu v roce 2035. Na rozdíl od Německa ale projekt podléhá v České republice schválení i na místní a regionální úrovni, což by jeho dokončení mohlo zdržet.