Jsme pro to, aby Turecko nadále zůstalo strategickým partnerem EU, s nímž budeme spolupracovat v bezpečnostní politice, či na budování zóny volného obchodu, ale nebude se politicky integrovat do Evropy.
Turecko je zkrátka příliš velké a příliš kulturně odlišné, než aby se mohlo stát součástí Unie. Ze stejného důvodu jsme skeptičtí k tomu, aby se 80 milionů tureckých muslimů mohlo volně pohybovat po EU. Na rozdíl od jiných stran (ODS, ČSSD, socialistů a frakce ALDE, jejímž členem je ANO 2011, či osobností jako bývalý prezident Klaus, či čestný předseda TOP09 Schwarzenberg) jsme v tom viděli hrozbu už před deseti lety, tím spíše ji vidíme nyní, když se ukazuje, že Turci mají čím dál větší problémy s lidskými právy, se svobodou tisku nebo s ochranou menšin. V Turecku islám stále více ovlivňuje politiku a narušuje se sekulární charakter státu.
Uvolnění vízového režimu v žádném případě nelze chápat jako počátek politické integrace. Tyto dvě věci spolu nijak nesouvisí. V každém případě také trváme na tom, že před liberalizací vízové povinnosti musí turecká vláda splnit všech 72 podmínek Evropské unie. Nelze Turecku vystavovat nějaké bianco šeky, a to ani kvůli pro EU tak důležité věci, jakou je dohoda o navracení uprchlíků z Řecka zpět na turecké území. Buď Turecko za miliardy EUR zajistí Evropě bezpečí, nebo dohoda neplatí - a ne, že pokud Turci nedostanou bezvízový styk, tak dohoda neplatí. To by byla falešná optika.
KDU-ČSL zásadně odmítá, abychom jakkoli slevili z našich podmínek
Liberalizace víz s Tureckem neznamená úplné zrušení víz, ale pouze to, že je nebudou muset mít turisté. Dlouhodobá a pracovní víza zůstanou v platnosti. A bez víz budou moci do EU pouze turisté s biometrickým pasy, musíme mít totiž jistotu, kdo k nám skutečně přijíždí a zda jeho identita není falešná. Navíc Evropská komise nově přidala podmínku, že vízová liberalizace bude zrušena, pokud se zjistí její zneužívání. Je třeba rovněž připomenout, že k liberalizaci víz s Tureckem dala souhlas za ČR ještě odcházející vláda premiéra Rusnoka a prezidenta Zeman v prosinci 2013. Tedy mnohem dříve, než se s Tureckem začalo jednat o řešení migrační krize.
KDU-ČSL skutečně zásadně odmítá, abychom v zájmu udržení dohody s Tureckem ohledně vracení migrantů, jakkoli slevili z našich podmínek. Ty totiž nemají pouze nějaký technický charakter. Jde především o bezpečnost občanů členských zemí EU, aby k nám s tureckými pasy nemohli v převlečení za turisty přijíždět potenciální teroristé. Jde také o otázky dodržování lidských práv, svobody médií, či ochrany menšin.
KDU-ČSL nesouhlasí ani s tím, že se bez Turků nemůže EU obejít. Bylo by to nesnadné, ale nikoli nemožné. První možností je neprodyšně uzavřít námořní schengenskou hranici s Tureckem. Tři miliardy euro, jež má v první fázi získat Turecko na pomoc běžencům jsou více než postačující sumou na tato opatření.
Pokud nebude mít EU "plán B", bude vždy hrozit vydírání
KDU-ČSL také již více než rok navrhuje uzavřít obdobné dohody jako s Tureckem se státy severní Afriky a zřídit zde bezpečné zóny pro migranty. Cena by přitom mohla být i výrazně nižší, než v případě Turecka. Jsme rádi, že tohoto nápadu se začínají chytat například i němečtí vládní politici.
Pokud nebude mít EU "plán B", bude vždy hrozit vydírání ze strany Turecka. To KDU-ČSL nechce dopustit. Prezident Erdogan tvrdí, že EU potřebuje Turecko více, než Turecko EU. To ale není pravda. EU je velmoc s 500 miliony obyvatel, jde o největší světový trh a nejsilnější světovou ekonomiku. Pokud bychom dovolili, abychom byli závislí na zemi, jako je Turecko, zasadilo by to vážnou ránu globálním ambicím Evropské unie. A ohrozilo by to i naši svobodu a bezpečnost.