Bc. Jan Gabriel

ředitel Domu seniorů Liberec - Františkov, předseda APSS LK
  • BPP
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,89. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

05.07.2016 0:18:15

Sociální služby – navždy chudé, navždy bez zájmu?

Sociální služby – navždy chudé, navždy bez zájmu?

Krachuje OKD – přijíždí ministr financí, předseda vlády, je svoláno mimořádné zasedání vlády. Lékaři se bouří a vyhlašují stávkovou poh. – ministr zdravotnic. hledá finance, předseda vlády slibuje navýšení mezd, zvýšení plateb za státní zaměstnance.

Podobných příkladů lze uvést bezpočet. A co se děje v sociálních službách?Podobných příkladů lze uvést bezpočet. A co se děje v sociálních službách?

Jednoduchá odpověď. Neděje se nic. Nikdo nestávkuje. Všichni jen čekají a tiše doufají, že se něco stane. Průměrný plat zaměstnance v přímé péči , tedy pečovatelky, nedosahuje zdaleka ani výše například prodavaček v supermarketu, kam chodíme každý den nakupovat.  Plat denních terapeutek není o moc vyšší. Zároveň jsou tito lidé nejblíže klientům – seniorům, zdravotně postiženým a dalším, kteří potřebují jejich pomoc a jejich služby. Starají se o jejich denní režim, o jejich hygienu, pomáhají jim se základními potřebami  jako je jídlo a pití, naslouchají jim, řeší s nimi jejich každodenní starosti. Každodenní činnosti, které zdravým lidem připadají jednoduché, samozřejmé. Ale to není zdaleka vše. Dále vytvářejí individuální plán (protože jim to ukládají zákony a další normy). A také mnohdy pečují o naše blízké v jejich posledních chvílích. Doprovází je na jejich odchodu. Dále vedou o všem pečlivé záznamy, protože bez nich neobhájí či nevysvětlí  své kroky nejen před kontrolami, ale i před rodinami klientů. Ale také bez nich nelze odevzdávat statistiky, na základě kterých poskytovatel sociálních služeb může žádat o dotace na další rok. Bez dotací se nelze obejít, protože cenová vyhláška, která stanovuje maximální možné ceny za poskytované služby je neúprosná a stanovená výše nepokrývá náklady. Vykazované úkony zdravotních sester v sociálních službách nepokrývají jejich náklady. Zdravotní pojišťovny je krátí dle regresivního vzorce, který zohledňuje počet pojištěnců, té které pojišťovny v předchozím období. Co na tom, že poskytovatelé sociálních služeb si své klienty nevybírají, ani vybírat nesmí, dle příslušnosti k zdravotní pojišťovně.

Nikdo nestávkuje. Nikdo nekřičí, že odejde pracovat do zahraničí. Všichni dále pracují a plní nejen pracovní povinnosti, ale hlavně své poslání. Jen je těchto lidí čím dál méně. Jen je složité najít nové zaměstnance. Většinou ženy, protože muž by s takovýmto platem těžko mohl přijít domů. Nesmírně si vážím lidí, kteří v sociálních službách pracují a věnují se našim nejbližším. Je to těžká ,fyzicky a psychicky neskutečně náročná práce, která je hluboce podhodnocena.

Co bude dál? Dojde v sociálních službách na uzavírání oddělení v pobytových službách? A až potom se odpovědní vzpamatují a začnou celou problematiku odpovědně řešit? Odpovědně znamená dlouhodobě a s výhledem na budoucnost. Nestačí jen schválit navýšení platů, ale hlavně s tímto procentuálním navýšení musí přijít i finance. A s nimi i systém, který bude zaručovat životnost celého spektra sociálních služeb.  

Jan Gabriel

ředitel Domu seniorů

člen zastupitelstva MČ Praha 11

bez politické příslušnosti

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama