09.05.2011 15:00:07
Finské zkušenosti jsou pro nás inspirativní
Odborníci z finské organizace Finpro se podělila s kolegy z ČR o své postupy.
Česko potřebuje novou národní inovační strategii. Jejím smyslem je zvýšit konkurenceschopnost hospodářství tím, že se zdůrazní význam inovačních firem a inovačního podnikání v ekonomice. Je to jediný způsob zvyšování životní úrovně v dlouhodobém horizontu. Nezbytným předpokladem funkční inovační politiky je nastavení vhodného institucionálního rámce, v němž jsou jasně definovány role a přiděleny potřebné kompetence. Je třeba zlepšit klíčové vazby, tedy nejen spolupráci, mezi jednotlivými prvky inovačního systému.
Dosavadní český systém podpory inovací trpí celou řadou neduhů. Patří mezi ně neexistence strategie rozvoje a plánování priorit, omezené možnosti širšího zapojení soukromého kapitálu, absence dialogu a spolupráce účastníků inovačního systému, ale také dosud malý důraz na návratnost investic a komercionalizaci výsledků podporovaných vědeckých a výzkumných projektů.
MPO a agentura CzechTrade proto přichází s návrhem nové národní inovační strategie, jejímž cílem je posílení konkurenceschopnosti celé ekonomiky. Jedním z nástrojů pro zlepšení prostředí v oblasti vědy, výzkumu a inovací, který je s úspěchem používán v řadě zemí a na jehož zavedení nyní pracuje agentura CzechTrade, je tzv. "Foresight". "Jde v našich podmínkách o zcela novou službu státu, jejímž účelem je identifikovat technologické oblasti strategického významu. Foresight jako otevřený systém sběru, hodnocení a transformace signálů pro strategické rozhodování nám pomůže poskytovat podnikům informace o nových požadavcích, klíčových technologiích, změnách trhů, nových sektorech či nových trendech," říká k budoucímu postupu ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl.
Proč se učíme u Finů?
Finsko je malá ekonomika se vzdělaným obyvatelstvem, převážně v technických oborech. Jeho hospodářství bylo až do osmnáctého století založeno na zemědělství a lesnictví. Průmysl se začal rozvíjet až s přílivem zahraničního kapitálu. Malý počet obyvatel a náročné přírodní podmínky se odrážejí i na mentalitě obyvatelstva. Finové vědí, že pokud chtějí uspět, musejí tvrdě pracovat a zároveň spolupracovat. Vysoká hodnota řešení a rychlost jsou to, proč jsou vždy o krok rychlejší než těžkopádné, do sebe uzavřené části Evropy, které si nutnost změn tolik nepřipouštějí.
Potřebu podporovat obchod si totiž Finsko uvědomilo už na počátku dvacátého století. V roce 1919 byla založena první soukromá asociace na podporu obchodu. V devadesátých letech minulého století pak na těchto historických základech vznikla nová organizace na podporu obchodu nazvaná Finpro. V té době došlo také k zásadní kvalitativní změně. Ta vycházela ze změny uvažování o tom, jak prosazovat zájmy finského hospodářství ve světě.
Finpro se profiluje jako specifická konzultační společnost státu, která nemá ambici konkurovat konzultačním společnostem zaměřeným na velké firmy. Využitím zahraniční sítě, kolektivního know—how včetně sektorové specializace a preference prioritních sektorů se snaží podporovat konkurenceschopnost svých podniků s důrazem na malé a střední firmy a tak i celého Finska. Působí jako prostředník na rozhraní tří sfér: státní správy, podniků a aplikovaného výzkumu.
"Minimálně třem okolnostem vděčí změna finského uvažování o exportu za úspěch. Tou první byla schopnost státu a firem respektovat skutečnost, že globální svět nepočká, až domácí firmy budou potřebovat vyvážet. Druhou byl fakt, že omezené zdroje státu se musejí rozdělovat efektivně. A do třetice to byla schopnost Finů překonat kompetenční spory ve prospěch modelu, který sliboval manažersky efektivnější řešení a který byl založen na využívání příležitostí na globálních trzích," říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro EU a mezinárodní konkurenceschopnost Martin Tlapa.
"Je pro nás nesmírně důležité poslouchat zkušenosti ze zemí, které dosáhly mnoha úspěchů v oblasti exportu a inovací zvláště. Návštěvy kolegů z agentury Finpro si vážím nejen proto, že přicházejí z inovačně úspěšné země jakou Finsko bezpochyby je, ale také proto, že tato agentura existuje již přes devadesát let a za tu dobu už vyzkoušela mnohé metody a postupy, možná i ty, o kterých jsme ještě ani nezačali přemýšlet," komentuje návštěvu finských expertů ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout