Termín racionalizace možná připomíná lidem spíše zdravou výživu, kořínky, klíčky, semínka. Přes společný základ slova chci ale hovořit o opatřeních, která mohou obecně přispět k lepšímu hospodaření a k efektivnějšímu využití omezených zdrojů.
Během letních prázdnin jsem se setkal mnohokrát s dopravními omezeními na dálnicích i na pražském obchvatu. Chápu nutnost pravidelné údržby a oprav, ale proč mění svodidla na místech, kde se měnil povrch vozovky před několika měsíci? Racionální by přece bylo, kdyby se svodidla, pokud je to vůbec nutné, obměnila zároveň s opravou povrchu vozovky. Stálo by to méně peněz i nervů řidičů, kteří se na stejných místech ocitají v nekonečných kolonách.
Při svých cestách po kraji jsem se několikrát ocitl i v situaci, kdy byla znepřístupněná hlavní příjezdová cesta do Kutné Hory a na možné okružní trase probíhaly také opravy, při kterých se vytvářely u semaforů neskutečné fronty. Racionální by přece bylo, kdyby se opravy prováděné subjekty, jako je Ředitelství silnic a dálnic, kraje, města a obce, vzájemně koordinovaly a doplňovaly, místo aby působily předem neznámý chaos. Určitě by to přineslo i nemalé úspory, šanci pro realizaci mnohých projektů u plánovaných »mrtvých« silnic, ale i řádnou informovanost řidičů a úspory jejich času.
Znáte také jistě z vlastních obcí paradoxy, kdy se podaří sehnat dotaci na nový povrch silnice nebo na chodníky. Novotou zářící část obce pak je nemilosrdně rozbita při realizaci kanalizace. Racionální by bylo soustředit zdroje a využít rekonstrukce vozovky k rekonstrukci rozvodů, zavedení kanalizace a dalších sítí, i třeba k rekonstrukci přilehlých chodníků. Ve Středočeském kraji jdeme nyní cestou smluv o spolupráci s obcemi, cestou memorand, ale je to jen začátek dlouhé cesty, která přinese nejen pořádné úspory, ale i zkrácení času, kdy budou občané čelit mnohým omezením staveniště.
Samostatnou kapitolu pak tvoří vlastní opravy silnic a mostů. Logicky se potýkáme s nedostatkem prostředků, snažíme se využít i evropské a národní zdroje. Na mnohých místech ale pořád místo komplexního řešení zaplňujeme díry a opravy složitých úseků trvají místy i neskutečně dlouho. Racionální by bylo zamyslet se nad systematickým přístupem. Mít nejen seznamy mostů a silnic k postupné opravě, ale i třeba seznamy úseků, které lze opravovat jednodušeji - v místech s problémy s povrchem třeba pomocí horké recyklace asfaltové směsi na místě, jako to dělají ve Skandinávii. Přinese to úspory na životním prostředí, protože se využije sto procent starého asfaltu, minimalizují se odpady a dovozy materiálu, zvýší se rychlost opravy a zvýší se životnost povrchu až o čtyřicet procent.
Mnoho úseků v našem kraji je neúměrně zatíženo osobní, ale zejména nákladní dopravou. Jsou známa místa, kde to prostě »stojí«. Místa, kudy si kamiony zkracují cesty přes obce. Racionální je vytvořit inteligentní systém, který bude dopravu v klíčových místech monitorovat a řídit, který bude zjišťovat i váhu kamionů. Jsem rád, že jsme rozjeli projekt Bezpečný Středočeský kraj, který je zaměřen na bezpečnost a plynulost dopravy na silnicích II. a III. třídy. V 86 zájmových lokalitách a na území měst i obcí budou inteligentní ukazatele, zprovozní se osm úsekových detektorů a tři dynamické váhy. Výstupy projektu ale ukáže až čas… Ještě racionálnější by ale bylo přesunout nákladní tranzitní dopravu na železnici…
Racionalita je klíčovým prvkem, který zajišťuje nejen efektivní správu veřejných financí, ale je i jedním ze základních axiomů ve všech dokumentech komunistů. Uvedl jsem jen několik příkladů v oblasti dopravy, ale podobně bychom mohli postupovat ve všech oblastech, které se řeší na úrovni obcí, měst, krajů i státu.
Racionalita nás, komunisty, podobně jako naše dlouhodobá vize vývoje společnosti odlišuje od ostatních subjektů na politické scéně. Naše cíle nejsou nahradit modré či jinak barevné finanční toky rudými proudy, ale racionální řízení všech samosprávných celků. Měli bychom toho náležitě využít i při nadcházejících krajských volbách.