Ještě v roce 2006, za poslední sociálnědemokratické vlády, byly jak potraviny, tak například dětské oblečení, dětská obuv, ale také například učebnice či pleny a další zboží pro spotřebu malých dětí a rodin s malými dětmi, v kategorii zboží se sazbou DPH ve výši 5 %. Nebyl tedy žádný velký důvod pro toto zboží žádat o nulovou sazbu.
Pravicové vlády však od roku 2008 pravidelně zvyšovaly sazby DPH, až se během sedmi let dostala na konci jejich panování v roce 2013 na úroveň 10 % základní sazby a 21 % u druhé sazby DPH. To je tedy více než zdvojnásobení oproti stavu před nástupem pravicových vlád (!).…
Dnes A. Babiš přemýšlí, jak podchytí před volbami provozovatele či majitele pivnic a výčepů, jejichž obchodní činnost je postavena především na prodeji piva. A samozřejmě, že zavedení elektronické evidence tržeb (EET) a případný pohyb cen piva může ovlivnit také nadšené stálé zákazníky pivnic. Jejich jádro navštěvuje restaurační zařízení s velkou výtočí piva velmi věrně a zajišťuje tak Česku postavení velmoci ve spotrebě piva na osobu.Tedy zajišťuje,6 že je ČR skutečnou pivařskou velmocí.
Za bývalého režimu se často říkalo, že vláda, která zvýší ceny piva, padne. Komunisté i proto udržovali nízké ceny piva. A nikdy se jim příliš nechtělo do jejich zvyšování, i když to bylo za cenu technologického zaostávání českého pivovarnictví v důsledku malých investic do pivovarů.
Babiš s logikou sobě vlastní chce nyní jít podobným směrem. Ten, kdo nabídne nižší cenu piva půjde do příští vlády hlavním vchodem... Babiš sice ve vládě už je, ale jeho ambice stát se premiérem je všeobecně známá i jasná.
Kdyby to nebylo tak smutné, tak by to bylo jenom žertovné. Samozřejmě, že v souvislosti se zavedením EET je toto jakýsi bonbonek nabídnutý jak provozovatelům pivnic, tak jejich nadšeným návštěvníkům, tedy největším konzumentům piva. Skoro se chci vsadit o to, že ceny piva zůstanou i při případném snížení DPH skoro do haléře zachovány a celou případnou nadhodnotu, která by vznikla snížením sazby DPH při zachování cen piva, spadne do klína provozovatelům hospod. To by samozřejmě mnohé z nich smířilo s EET, ale domnívám se, že jsou schopni si poradit se svým údělem i bez takového kroku.
Jedná se jeden z dalších populistických Babišových triků před říjnovými volbami, které se uskuteční za zhruba pět týdnů. Uvidíme, co nás z jeho populistické dílny čeká příště.
Myslím, že Babiše nakonec nezarmoutí, pokud mu tento jeho nápad sociální demokraté a lidovci ve vládě nepřijmou…