Děkuji za slovo. Vážená paní ministryně, interpeluji vás ve věci rozdělování potravinových a hygienických balíčků. Je chvályhodné, že MPSV pamatuje na chudé a jejich obtížnou situaci alespoň částečně řeší formou potravinových a hygienických balíčků. Nicméně z rozhovorů s institucemi a organizacemi, které balíčky rozdávají, vyplývá, že k této činnosti neexistuje přesná metodika a pevná kritéria, pomocí nichž se pomoc rozdává. Zde je několik podnětů k neefektivnosti rozdělování: klienti mohou balíček získat opakovaně, pokud si obejdou několik výdejních míst, balíčky zpeněžují, vyberou obsah, který se jim líbí, a zbytek vyhodí, odkládají řešení tíživé situace na pozdější dobu a spoléhají, že tato pomoc bude trvalá, a rozhodnutí, komu se tato pomoc poskytne, je pouze na daném pracovníkovi. Ve většině případů je tato pomoc demotivující, klientovi zbude víc peněz na alkohol, hazard a cigarety.
Vážená paní ministryně, ráda bych vám položila tyto otázky. Za prvé: je si MPSV vědomo skutečnosti, že takto poskytovaná pomoc klienty neaktivizuje, ale naopak je učí, že dostávat potraviny zdarma je samozřejmost, a pokud ano, jak chce tuto situaci řešit? Za druhé: jak probíhá kontrolní činnost ze strany MPSV k rozdělování potravin a kolik pracovníků ji provádí? A za třetí: na jak dlouhé období je tato potravinová pomoc naplánována? Děkuji za vaše odpovědi.