Podle starosty města Stanislava Blahy to však není na škodu města ani obyvatel sídliště - nová koncepce parkování se právě rodí a má přinést dostatek míst pro auta. Původní prostor bude navíc využit pro zlepšení celkové vybavenosti lokality.
Investor, který staví nový obytný komplex, měl původně postavit také parkovací dům. K tomu však nedojde. Jak tedy vzniknou parkovací místa ve Štěpnicích?
Chybou je dívat se na celou věc jenom optikou parkování. Velký obytný soubor je mnohem složitější organismus s mnoha funkcemi. Skutečně nejrozumnějším postupem je získat prostor, kde měl stát parkovací dům, zpět do majetku a pod vliv města se záměrem vybudovat zde nejenom prostor pro parkování, ale také pro další občanskou vybavenost. Pro parkování a případné hromadné garáže máme navrženo více lokalit a míst rozprostřených po celém obvodu sídliště.
Jejich investorem pak může být buď částečně město, třeba s dotační podporou a nebo také sami obyvatelé či jejich společenství. Optimální modely výstavby a jejího financování zvažujeme.
Existuje již nějaká urbanistická studie, jak sídliště vylepšit, po stránce parkování i z dalších hledisek?
V roce 2011 vznikla první územní studie na sídliště Štěpnice, která zdůraznila potřebu přestavby ploch před nákupním střediskem na reprezentativní centrální část sídliště. Tato studie byla impulsem k důležité diskusi o kvalitním veřejném prostoru a o jeho dotvoření. Lidé se zajímali především o vytvoření kvalitních veřejných prostor sídliště s nabídkou služeb pro občany.
Správnost těchto úvah rovněž potvrzuje nová, právě vznikající a před několika dny veřejnosti představená studie revitalizace sídliště, která více zohledňuje rozšiřování sídliště o novou bytovou zástavbu v lokalitě Zahrádky, kde se předpokládá rozšíření veřejného parteru až k ul. Štěpnická.
To vše jsou hlavní důvody, proč město přistupuje na nabídku firmy Manag a chce jednat o navrácení plochy parkoviště městu. O nezájmu obyvatel o parkování v hromadné garáži ani nemluvě.
Z jakého důvodu firma parkovací dům nepostavila?
Z dnešního pohledu byla představa o tom, že ten prostor lépe vyřeší soukromý investor, přehnaně optimistická. Původní smlouva nám nezaručovala plnou kontrolu nad využitím daného prostoru. Mnoho věcí ale zjistíte, až se situace postupem času vyvine. A východiska i stupeň poznání se mění také v závislosti na průzkumech, dokumentech a studiích, které byly pro toto sídliště v poslední době městem pořízeny.
Společnost Manag zcela správně provedla vlastní opakovaný veřejný průzkum, jehož výsledky vypovídaly v neprospěch této výstavby. Veřejnost parkovací dům odmítla. Poptávka a nabídka se rozcházela. Jednak v ceně, kterou jsou ochotni zájemci za parkování zaplatit, a jednak v umístění – obyvatelé nejsou připraveni akceptovat docházkovou vzdálenost k parkovacímu místu. Takovou stavbu by nebylo možné riskovat. Známe příklady ze Zlína, kdy lidé neparkují na krytém parkovišti, které mají přímo v podzemí pod svým domem, protože za něj mají platit, raději se perou o místa na neplacených stáních venku na terénu.
Závazek postavit parkovací dům byl však součástí smlouvy s městem a byl vázán na sankci za jeho nesplnění. Nepřišlo tím tedy město o peníze?
V roce 2009 smlouva skutečně mimo jiné obsahovala také závazek postavit veřejné parkoviště či parkovací dům.
Smlouvu o výstavbě nového obytného komplexu ovšem nelze zúžit pouze na parkování, to je hodně zavádějící nebo i zcela chybné. Ve smlouvě se společností Manag o výstavbě obytného souboru Štěpnice byla stanovena neobvykle vysoká zástava 10 milionů korun (garantovaná zástavou nemovitostí v hodnotě 13 milionů). Město tím chtělo zabránit případné spekulaci se stavebními pozemky a pojistit se, že investor v lokalitě skutečně vybuduje byty. Jednalo se o zástavu za vybudování celého a plně funkčního obytného souboru Štěpnice, technické a dopravní infrastruktury, terénních a sadových úprav, nikoliv pouze veřejného parkoviště či parkovacího domu. A investor své závazky plní. Byty, o které šlo, postavil a dále staví.
Navíc je třeba dodat, že investor parkovací místa pro potřeby nové bytové výstavby vystavěl a staví v garážích pod novými bytovými domy a na parkovacích plochách v jejich bezprostřední blízkosti - a to ve stanoveném množství, plně odpovídajícím požadavkům na počet nově vznikajících bytových jednotek. Stručně řečeno - současní obyvatelé sídliště o žádné místo k parkování nepřijdou, naopak.
Takže jste společnosti parkování aut odpustili?
Tak jednoduché to není. Společnost Manag v roce 2014 požádala o změnu smlouvy. Jedním z bodů byla změna závazku výstavby parkovacího domu nebo veřejného parkoviště pro potřeby stávajícího sídliště. Toto bylo zaneseno do Dodatku smlouvy, který bez jakýchkoliv pochyb či připomínek prošel všemi orgány města a hlasovalo pro něj všech 27 zastupitelů. Celým složitým procesem před schválením zastupitelstvem, jednáním v komisích, v radě, navíc pod dohledem kontrolního výboru, by žádné opatření bez pádného důvodu nebo s nějakými pochybami vůbec neprošlo. Ve všech orgánech sedí zastupitelé. Měli tak dostatek prostoru pro diskusi a zvážení konečného rozhodnutí.
Co tedy bude nyní následovat ohledně výstavby ve Štěpnicích?
Trvám na tom, že Dodatek smlouvy, který už kategoricky nepředepisuje stavbu parkovacího domu, nebyl postaven chybně a město díky jeho schválení nepřišlo o žádné finanční prostředky. Investor už některé své závazky splnil a dále plní. Dodatek byl přijat s ohledem na stoupající hodnotu veřejného prostoru a citlivějším vnímáním jeho významu pro zlepšování podmínek života ve městě. Nelze přehlížet ani stoupající nároky obyvatel na veřejný prostor a poskytované služby. Zástavba nároží ul. Zahradní a Štěpnická bude dotvářet centrální část sídliště a využití této plochy pouze pro parkování se v postupujícím čase nejeví jako optimální. Zabýváme se využitím této plochy nejen pro parkování, ale i další služby pro občany, které v centrální části sídliště schází.
Kdybychom zde nechali postavit jen onen parkovací dům se strohou, účelovou a spíše průmyslovou architekturou, který by byl navíc ještě poloprázdný, bylo by to v rozporu s veřejným zájmem na koncepční revitalizaci sídliště.